0 l 42 I het teekenen van vouw- en plakmodellen en het bijteekenen in verband met kartonarbeid voorbereid, terwijl eveneens verschillende voorwerpen uit school en naaste omgeving, in verband met het overige onderwijs als teekenmodellen dienst doen. Veel teekeningen worden gekleurd om den smaak voor vorm en kleur te ontwikkelen. Gymnastiek. Deze lessen worden aan elke klasse dagelijks een kwartier gegeven. Hierbij worden steeds reeksen oefe ningen uitgevoerd op verschillende wijsjes, die nu door den onderwijzer gefloten worden. Een piano, w’aardoor de rythmus van de verschillende muziek veel meer uitkomt, waardoor de leerlingen meer opgewekt worden tot flinke bewegingen en waardoor ook dit onderwijs beter wordt, omdat dan de onder- wyzer tijdens de uitvoering verschillende wenken kan geven bjj minder juiste uitvoering der bewegingen, is voor dit onderwijs echter beslist noodzakelijk. Nuttige handwerken. De volgorde der eerste oefeningen in dit vak is voor onze leerlingen eenigszins gewijzigd. Verder draagt het onderwijs ook meer een individueel karakter, dan dit op andere scholen mogelijk is. Het wordt gegeven tijdens de gewone schooluren. b. Aardrijkskunde en Vaderlandsche Geschiedenis worden alleen niet in de eerste 3 leerjaren gegeven, de overige vakken worden, evenals het mondeling uitdrukken der gedachte, in alle klassen gegeven. c. In alle klassen hebben de jongens en meisjes te samen gymnastiekonderwijs (vrjje- en ordeoefeningen). d. Er zijn 5 handwerkklassen, die respectievelijk 5, 10. 8, 8 en 9 leerlingen tellen. Daar de handwerklessen slechts één uur duren, is een rusttijd gedurende deze lessen niet noodzakelijk. e. Handelend aanschouwen wordt door klei- en papier- arbeid in alle klassen toegepast. Feitelijke handenarbeid wordt in alle klassen gegeven. In het 3de en 4de leerjaar door kartonarbeid, in de lagere klassen door kleiarbeid. door alle klassen werden schoolwandelingen gemaakt, steeds tot onderricht, nooit tot belooning of ontspanning. De wandelingen hadden ten doel de kinderen in aanraking te brengen met de naaste omgeving, inzicht te geven in de verandering der natuur bij de vier jaargetijden en in het algemeen om de leerlingen te leeren waarnemen. Waar juist dit waarnemen bij onze leerlingen vaak zoo gebrekkig is, beschouw ik de schoolwandelingen als een noodzakelijk onder deel van ons onderwijs. g. Geen bijzondere opmerkingen. Zi. Geen bijzondere opmerkingen, 6 VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 948