0
l
42
I
het teekenen van vouw- en plakmodellen en het bijteekenen
in verband met kartonarbeid voorbereid, terwijl eveneens
verschillende voorwerpen uit school en naaste omgeving, in
verband met het overige onderwijs als teekenmodellen dienst
doen. Veel teekeningen worden gekleurd om den smaak voor
vorm en kleur te ontwikkelen.
Gymnastiek. Deze lessen worden aan elke klasse dagelijks
een kwartier gegeven. Hierbij worden steeds reeksen oefe
ningen uitgevoerd op verschillende wijsjes, die nu door den
onderwijzer gefloten worden. Een piano, w’aardoor de rythmus
van de verschillende muziek veel meer uitkomt, waardoor de
leerlingen meer opgewekt worden tot flinke bewegingen en
waardoor ook dit onderwijs beter wordt, omdat dan de onder-
wyzer tijdens de uitvoering verschillende wenken kan geven
bjj minder juiste uitvoering der bewegingen, is voor dit
onderwijs echter beslist noodzakelijk.
Nuttige handwerken. De volgorde der eerste oefeningen in
dit vak is voor onze leerlingen eenigszins gewijzigd. Verder
draagt het onderwijs ook meer een individueel karakter, dan
dit op andere scholen mogelijk is. Het wordt gegeven tijdens
de gewone schooluren.
b. Aardrijkskunde en Vaderlandsche Geschiedenis worden
alleen niet in de eerste 3 leerjaren gegeven, de overige vakken
worden, evenals het mondeling uitdrukken der gedachte, in
alle klassen gegeven.
c. In alle klassen hebben de jongens en meisjes te samen
gymnastiekonderwijs (vrjje- en ordeoefeningen).
d. Er zijn 5 handwerkklassen, die respectievelijk 5, 10. 8,
8 en 9 leerlingen tellen. Daar de handwerklessen slechts
één uur duren, is een rusttijd gedurende deze lessen niet
noodzakelijk.
e. Handelend aanschouwen wordt door klei- en papier-
arbeid in alle klassen toegepast. Feitelijke handenarbeid wordt
in alle klassen gegeven. In het 3de en 4de leerjaar door
kartonarbeid, in de lagere klassen door kleiarbeid.
door alle klassen werden schoolwandelingen gemaakt,
steeds tot onderricht, nooit tot belooning of ontspanning.
De wandelingen hadden ten doel de kinderen in aanraking
te brengen met de naaste omgeving, inzicht te geven in de
verandering der natuur bij de vier jaargetijden en in het
algemeen om de leerlingen te leeren waarnemen. Waar juist
dit waarnemen bij onze leerlingen vaak zoo gebrekkig is,
beschouw ik de schoolwandelingen als een noodzakelijk onder
deel van ons onderwijs.
g. Geen bijzondere opmerkingen.
Zi. Geen bijzondere opmerkingen,
6
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.