I
I
Ij
42
II
8
S 7.
’s-Gkavenhage, 14 December 1906.
Hel Hoofd der School,
P. H. SCHREÜDER Jf'
1;
Voorstellen in het belang van het onderwijs,
de klassenverdeeling, enz.
d. Een schooltuin is dit jaar zoowel aan de school Teniers-
straat als aan de klasse Keizerstraat 294 aangelegd. Beide
schooltuinen werden met behulp der leerlingen bewerkt. Het
kunnen volgen van het groeiings-proces der verschillende
gewassen, acht ik voor onze leerlingen van veel waarde.
e. De bibliotheek der onderwijzers breidde zich geregeld
uit, vooral met buitenlandsche literatuur.
Een begin van een bibliotheek voor de leerlingen werd
gemaakt dooi- present-exemplaren van leesboekjes aan de
leerlingen der hoogste klasse mee te geven.
f. Een enkele maal ondervindt het onderwijs belemmering
door draaiorgels, voorbij rijdende wagens of schreeuwende
straatjongens. Vooral tijdens de speelkwartieren blijkt het
een groot bezwaar, dat de speelplaats omgeven is door een
open hek, in plaats van door een schutting.
Zooals ik onder 3 letter p. meedeelde, wachten vrij veel
leerlingen op plaatsing op school E. Ik zou het daarom zeer
toejuichen, dat zoo spoedig mogelijk maatregelen werden
getroffen, waardoor regelmatige opname van leerlingen ver
zekerd zou zijn. M. i. is het daarom noodzakelijk, behalve
een nieuw schoolgebouw voor 6 a 8 klassen in de omgeving
van de Teniersstraat, ook nog zulk een school te bouwen in
een ander stadsgedeelte.
In afwachting van een definitieve regeling stelde ik Burge
meester en Wethouders voor, twee lokalen te doen aanbouwen
bij de hulpschool aan de Teniersstraat, opdat in het voorjaar
van 1907 weer nieuwe leerlingen zouden kunnen worden
opgenomen.
Waar de Scheveningsche klasse der school is ondergebracht
in een lokaal, dat stellig aan de bij de wet gestelde eischen
niet voldoet, zou het zeer noodig zijn ook voor localiteit voor
dit onderwijs te Scheveningen op afdoende wijze te zorgen.
11
I
■f
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.
I
I