42 3 10-11 11-12 8-9 Leertijd. Maandag Maandag Woensdag Vrijdag Vrijdag zooveel mogelijk bij elkaar te plaatsen, werd ’t onderwijs klassikaal gegeven. I 85 41 54 47 61 86 21 16 38 17 35 86 11-12 11-12 3-4 9-10 3-4 9—10 9—10 8-9 2-3 8-9 240 130 79 76 97 86 10-11 10-11 2-3 Stotteren Lispelen Lispelen en stamelen Stamelen op 1 letter. Algemeen stamelen Naselen Door gelyksooï'tige gebrekkigen De lessen aan de Koningstraat 118 B werden gegeven op Maandag, Woensdag en Vrijdag van 8-12 uur, en bovendien op Maandag en Vrijdag van 2-4 uur. Het lesrooster werd zoo saamgesteld, dat: le. 4 groepen kinderen behandeld konden worden, n.l. A. groote stotteraars, B. stamelaars op 1 letter, C. kleine stotteraars, D. algemeene stamelaars enz.; 2e. de oudsten ’t vroegst kwamen 3e. geen gelijksoortige groepen na elkander kwamen; 4e. de H. v. S. door de regelmaat de afwezigheid van een kind gemakkelijk kon controleeren. Iedere groep bestond uit 10 leerlingen. 't Overgroote deel der kinderen komt trouw. Spijbelen, zooals dit vroeger moest bestreden worden kwam in de laatste 9 maanden niet voor. Soms vergeet men op school de kinderen paar de spreekles te zenden Bij huisbezoek blijkt, dat men t H. d. S. vaak wat omtrent de oorzaken van ’t verzuim wijsmaakt. Op formulier N, krijg ik vaak van ’t H. v. S. geen antwoord. In April en October werken de verzuimen VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. DAGE N. A. B. C. D. Aantal uren. GEBREK. Gemiddelde. Kleinste. Grootste. i -

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 954