42 21 Het onderwijs wordt klassikaal en hoofdelijk gegeven, d. w. z. het eerste gedeelte van iedere les is gewijd aan gemeenschappelijke oefening, het tweede aan afzonderlijk onderzoek. Biedt het klassikale gedeelte voldoende gelegenheid om het bewust-phsysiologische vermogen te ontwikkelen, bij het hoofdelijke onderwys kan aan het persoonlijke in ieders gebrek de noodige zorg besteed worden. Geschiedt het klas sikale onderwijs naar een vast systeem, het hoofdelijke wordt dagelijks naar den eisch der omstandigheden ingericht. Nog hangt het van de toevallige samenstelling der klasse af aantal, gehalte der leerlingen of het klassikale dan wel het hoofdelijke element meer tot zijn recht komt. Hoe lang een geheele behandeling duurt is moeilijk in het algemeen te bepalen. Ik waag mij niet aan eenige statistiek, waar met zoovele factoren dient gerekend, als: verzuim, leeftijd, begaafdheid, gezondheid, huiselijke omstandigheden. Toch wil ik eenige cijfers noemen. In alle groepen kan gewezen worden op leerlingen, die binnen 2 maanden met 18-24 lessen klaar kwamen. Hiertegenover staan ook leerlingen, die 2 3 jaar noodig hebben met een lessen-aantal afwisselende van 140350. De lessen werden bezocht door de leerlingen van 21 scholen, 14 openbare en 7 bijzondere. Bij de leerlingen van scholen le klasse en die waar ook talen onderwezen worden was het verzuim het geringst. Redenenziekte, familiefeesten, kerkelijke ceremoniën. Meer verzuim kwam voor bij leerlingen der scholen 2e klasse en daarmede gelijkstaande bijzondere inrichtingen. Oorzakenlo. de groote afstand van huis naai de les, vooral in verband met het vroege uur en de slechte weersgesteldheid. Als uiterste afstanden noem ik Kerklaan, P- Buijsstr., Rijcklof v. Goenstr. Dit was in vele gevallen ook de reden, waarom de oudeis van nieuw ingeschreven leerlingen spoedig voor de lessen bedankten. 2o. Onver schilligheid der ouders. Als het H. d. S. en ik reeds den moed hadden opgegeven, werd zoo’n ouderpaar nog wel eens tot andere inzichten gebracht door de ambtenaren van het bureau van onderwijs. 3o. Het verrichten van betaalden arbeid vóór schooltijd, of het helpen bij het bedrijf der ouders. Eenige malen heb ik wegens dit laatste leerlingen naar huis gestuurd, die, voor dag en dauw opgestaan, op ue les oververmoeid bleken. 4o. Onvoldoende kleeding. oo. Ziekte der moeder. Hier komt dus de spreekles in betrekking tot zekere maatschappelijke toestanden, die ook bij het verplichte huisbezoek steeds treurig stemmenvelerlei Physieke en moreele ellende, waarvan de beschrijving niets nieuws kan opleveren voor dengeen, die ook maar eenigszins VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 972