42 22 met het leven der bedoelde gezinnen bekend is. Van medewerking kan hier dan ook geen sprake zijn, al is de waardeering van het onderwijs op zichzelf ook groot. Het huisbezoek by de leerlingen der eerstgenoemde scholen werkt meer uit. Deze ouders zijn in staat om allerlei raad gevingen op te volgen, ook aangaande voeding en kleeding. Dit jaar werden 8 leerlingen door speciaal-artsen voor neus, keel en oor onderzocht aan de Polikliniek, Prinsegracht, en aan De Volharding. In 3 gevallen had operatieve behan deling plaats, 2 maal doofheid, 1 maal woekeringen. Bij de 5 andere leerlingen werden geene afwijkingen waargenomen. De ouders van 3 leerlingen weigerden hunne kinderen te laten onderzoeken: het waren gevallen van dichten neus klank. Bovendien werd door ouders behandeling geweigerd in 2 gevallen, waar de arts woekeringen had geconstateerd. Verder werden bij 3 leerlingen, op mijne aanvraag, door den huisarts afspoelingen met koud, zout water voorgeschreven. Aan 1 leerling werd, door mijne bemiddeling, verblijf in een gezondheidsoord verleend. De in het vorige Jaarverslag uitgedrukte wenschen omtrent uitbreiding van leer- en hulpmiddelen kwamen alle in vervulling. Ik beschik nu over het volgende materiaal: Veldkamp, Scheepstra en Walstra: Spreken en Lezen. Honigh en Vos: Van eigen Bodem. Bouwmeester en Berendsen4 Leesboekjes. I. v. GelderenDe Nederlandsche taal in de lagere school, 2 stukjes. Branco van Dantzig: Spreekoefeningen. Phonetische woordenlijst. De bestemming van deze werken is: Veldkamp: het vertellen der plaatjes. Honigh en Vos: leesoefeningen voor de oudste leerlingen. Bouwmeester en Berendsenleesoefeningen voor de jongeren. I. v. Gelderendenkoefeningen. De spreekoefeningen van Branco van Dantzig werden aangeschaft voor de bijzonder geslaagde uitvoering der mondstandfiguren, geteekend door M. Winkel te Rotterdam. De phonetische woordenlijst dient ook als aanschouwings- middel: voor de leerlingen van scholen, waar ook talen onderwezen worden, bleek het n.l. gewenscht door het gezicht aan te vullen wat het gehoor in den eersten leertijd niet vermag op te nemen. Verder wordt nog gebruik gemaakt van een reeks oefeningen door mijzelf ontworpen (niet in den handel). De volgende hulpmiddelen verleenden eveneens uitnemende diensten VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 973