42
22
met het leven der bedoelde gezinnen bekend is. Van
medewerking kan hier dan ook geen sprake zijn, al is de
waardeering van het onderwijs op zichzelf ook groot. Het
huisbezoek by de leerlingen der eerstgenoemde scholen
werkt meer uit. Deze ouders zijn in staat om allerlei raad
gevingen op te volgen, ook aangaande voeding en kleeding.
Dit jaar werden 8 leerlingen door speciaal-artsen voor
neus, keel en oor onderzocht aan de Polikliniek, Prinsegracht,
en aan De Volharding. In 3 gevallen had operatieve behan
deling plaats, 2 maal doofheid, 1 maal woekeringen. Bij de
5 andere leerlingen werden geene afwijkingen waargenomen.
De ouders van 3 leerlingen weigerden hunne kinderen te
laten onderzoeken: het waren gevallen van dichten neus
klank. Bovendien werd door ouders behandeling geweigerd
in 2 gevallen, waar de arts woekeringen had geconstateerd.
Verder werden bij 3 leerlingen, op mijne aanvraag, door den
huisarts afspoelingen met koud, zout water voorgeschreven.
Aan 1 leerling werd, door mijne bemiddeling, verblijf in een
gezondheidsoord verleend.
De in het vorige Jaarverslag uitgedrukte wenschen omtrent
uitbreiding van leer- en hulpmiddelen kwamen alle in
vervulling. Ik beschik nu over het volgende materiaal:
Veldkamp, Scheepstra en Walstra: Spreken en Lezen.
Honigh en Vos: Van eigen Bodem.
Bouwmeester en Berendsen4 Leesboekjes.
I. v. GelderenDe Nederlandsche taal in de lagere school,
2 stukjes.
Branco van Dantzig: Spreekoefeningen.
Phonetische woordenlijst.
De bestemming van deze werken is:
Veldkamp: het vertellen der plaatjes.
Honigh en Vos: leesoefeningen voor de oudste leerlingen.
Bouwmeester en Berendsenleesoefeningen voor de
jongeren.
I. v. Gelderendenkoefeningen.
De spreekoefeningen van Branco van Dantzig werden
aangeschaft voor de bijzonder geslaagde uitvoering der
mondstandfiguren, geteekend door M. Winkel te Rotterdam.
De phonetische woordenlijst dient ook als aanschouwings-
middel: voor de leerlingen van scholen, waar ook talen
onderwezen worden, bleek het n.l. gewenscht door het gezicht
aan te vullen wat het gehoor in den eersten leertijd niet
vermag op te nemen. Verder wordt nog gebruik gemaakt
van een reeks oefeningen door mijzelf ontworpen (niet in
den handel).
De volgende hulpmiddelen verleenden eveneens uitnemende
diensten
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.