42
4.
waarvoor hij bij een speciaal-arts nog in behandeling is. De
spreeklust was uiterst gering. Daar K. zeer vlijtig was, heeft
hij ondanks zijne weerbarstige organen, zelfs nog r’geleerd,
die hij nu heel gemakkelijk aanwendt. Hij is thans in al
zijn doen vrijmoediger.
M. v. d. H. School Luthersche Burgwal. Geen vorming
van zachte medeklinkers. Het verwaarloozen der stem bij
één zachten medeklinker komt dikwijls voor en kan als
dialect beschouwd worden Bij alle bedoelde medeklinkers
het stemhebbende element ontbrekende, maakt de geheele
spraak echter een gebrekkigen indruk. De geheele toon-
vorming was bovendien bij v. d. H. zoodanig, dat hieruit te
eeniger tijd keellijden had kunnen ontstaan. Het duurde ge-
ruimen tijd, voordat eenige vorderingen bemerkbaar waren.
Zijn Fransch liet het langst te wenschen over. Als hij moest
nazeggen je chuchotais jadis klonk dit als: ze susotais
zadis. Thans is de mond echter ook voor het aanleeren van
vreemde talen geschikt gemaakt.
Leerlingen ontslagen om verschillende redenen.
1. F. D. School Paramaribostraat. Stotteren. Slaapwandelaar,
met een voorkomen, in ’t gewone leven als Neerlands wel
varen aangeduid. Bij het spreken was eerder vooruitgang te
bespeuren dan bij het lezen. Hiervoor had hij zoo’n angst,
dat, wanneer ik hem hiertoe voor de klasse liet komen, hij
trekkingen door zijn geheele lichaam kreeg en dreigde te
vallen. Bovendien werd iedere leesbeurt voorafgegaan door
een moppermonoloog. Na 2 maanden verzekerde het H. d. S.
mij dat er merkbare verbetering was, zoowel bij het lezen als
bij het spreken van D. Deze verliet toen wegens voltooiden
leertijd de school (14 jaar), maar zou nog op de spreekles
blijven. Na een poos had ik mij nog eens met hem bij het
H. d. S. willen vervoegen om mogelijke vorderingen te demon-
streeren. Een maand heeft D. nog het onderwijs gevolgd;
toen deed zich een baas voor, waar hij iets kon verdienen.
2. J. v. d. K. School Paramaribostraat. Stotteren. Iedere
poging tot spreken of lezen werd voorafgegaan door een
lachbui. Moest hij staande lezen dan werden eerst eenige
passen voor- en achterwaarts gedaan. Er was eenige
vooruitgang, toen de ouders plotseling voor verdere lessen
bedankten. Zij geloofden niet aan geheele verbetering van
het gebrek. Het H. d. S. noch ik vermochten iets tegen deze
eenmaal aangenomen opvatting.
Nog onder behandeling zijnde leerlingen
.1- F. M., school Nieuwe Haven. Stotteren, voortgekomen
uit: wanverhouding tusschen spreken en denken. Onvol-
25
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.