42 4. waarvoor hij bij een speciaal-arts nog in behandeling is. De spreeklust was uiterst gering. Daar K. zeer vlijtig was, heeft hij ondanks zijne weerbarstige organen, zelfs nog r’geleerd, die hij nu heel gemakkelijk aanwendt. Hij is thans in al zijn doen vrijmoediger. M. v. d. H. School Luthersche Burgwal. Geen vorming van zachte medeklinkers. Het verwaarloozen der stem bij één zachten medeklinker komt dikwijls voor en kan als dialect beschouwd worden Bij alle bedoelde medeklinkers het stemhebbende element ontbrekende, maakt de geheele spraak echter een gebrekkigen indruk. De geheele toon- vorming was bovendien bij v. d. H. zoodanig, dat hieruit te eeniger tijd keellijden had kunnen ontstaan. Het duurde ge- ruimen tijd, voordat eenige vorderingen bemerkbaar waren. Zijn Fransch liet het langst te wenschen over. Als hij moest nazeggen je chuchotais jadis klonk dit als: ze susotais zadis. Thans is de mond echter ook voor het aanleeren van vreemde talen geschikt gemaakt. Leerlingen ontslagen om verschillende redenen. 1. F. D. School Paramaribostraat. Stotteren. Slaapwandelaar, met een voorkomen, in ’t gewone leven als Neerlands wel varen aangeduid. Bij het spreken was eerder vooruitgang te bespeuren dan bij het lezen. Hiervoor had hij zoo’n angst, dat, wanneer ik hem hiertoe voor de klasse liet komen, hij trekkingen door zijn geheele lichaam kreeg en dreigde te vallen. Bovendien werd iedere leesbeurt voorafgegaan door een moppermonoloog. Na 2 maanden verzekerde het H. d. S. mij dat er merkbare verbetering was, zoowel bij het lezen als bij het spreken van D. Deze verliet toen wegens voltooiden leertijd de school (14 jaar), maar zou nog op de spreekles blijven. Na een poos had ik mij nog eens met hem bij het H. d. S. willen vervoegen om mogelijke vorderingen te demon- streeren. Een maand heeft D. nog het onderwijs gevolgd; toen deed zich een baas voor, waar hij iets kon verdienen. 2. J. v. d. K. School Paramaribostraat. Stotteren. Iedere poging tot spreken of lezen werd voorafgegaan door een lachbui. Moest hij staande lezen dan werden eerst eenige passen voor- en achterwaarts gedaan. Er was eenige vooruitgang, toen de ouders plotseling voor verdere lessen bedankten. Zij geloofden niet aan geheele verbetering van het gebrek. Het H. d. S. noch ik vermochten iets tegen deze eenmaal aangenomen opvatting. Nog onder behandeling zijnde leerlingen .1- F. M., school Nieuwe Haven. Stotteren, voortgekomen uit: wanverhouding tusschen spreken en denken. Onvol- 25 VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 976