45
5
Sleepdienst.
De reddingsboot werd twee keeren te water gebracht, doch
de menschen kwamen zonder hulp daarvan, behouden aan
den wal.
Den 17en October ontstond brand op de, in de haven lig
gende bom SCH 163. Het vaartuig werd tusschen de andere
vaartuigen weggehaald en de brand met behulp der brandweer
met één slang op de brandkraan gebluscht.
Door de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij
werd na genomen proeven en oefening der havenbedienden, een
geweer tot het uitwerpen van lijnen, om gemeenschap te
te krygen met gestrande vaartuigen, aan de haven gestation-
neerd. Een en ander kwam onder het beheer van den Directeur
der Visschershaven en werd in het wachthuis bij de sein-
inrichting opgeborgen.
Om ingeval van stranding, op de bestorting tegen de
pieren, de schipbreukelingen te kunnen redden werden door
de Gemeente twee stormladders verstrekt.
De voor rekening der Gemeente vervaardigde ponton kwam
den 31en Mei in de haven.
Door Burgemeester en Wethouders werd aan den Minister
van Waterstaat gevraagd om de voorwaarden, waarop ver
gunning kan worden verleend tot het plaatsen van eene
klok of gong in den lichtopstand der Zuiderpier, ten einde
ook in geval van mist de haven in en uit te kunnen varen.
Het door Burgemeester en Wethouders voorgeschreven
aantal sleepbooten was steeds in de haven aanwezig. In het
begin van het jaar "waren daarom in de haven gestationneerd
de sleepbooten „Valk”, „Gier” en „Wesp”, doch de 2 eerstge-
noemden werden in Juni vervangen door de nieuwe sleepboot
„Kijkduin” en de verbouwde „Kinderdijk” thans „Staalduin”
genaamd.
Met» het bovengenoemde aantal sleepbooten werd voldoende
in den sleepdienst voorzien, doch het is in October voorge
komen, dat een boot des Zondags niet voor den dienst gereed
was, omdat de bemanning verlof had; toen kon daardoor
de sleepdienst niet in zijn vollen omvang uitgeoefend worden.
Hierover werd rapport bij Burgemeester en Wethouders uit
gebracht en daarna kwamen geen tekortkomingen meer voor.
Naar aanleiding van het besluit van den Gemeenteraad,
d.d. 6 Augustus 1906, werd met L. Smit Go’s sleepdienst,
een overeenkomst aangegaan, waarbij de Vennootschap zich
verbindt, om aan boord van elk der twee haar toebehoorende
en in de Visschershaven te Scheveningen gestationneerde,
sleepbooten „Kykduin” en „Staalduin” een pompinrichting
VERSLAG DER VISSCHERSHAVEN.
1
.5
1