42
5
Lezen.
Nu uit het hoogste leerjaar het volgend jaar waarschijnlijk
vele leerlingen zullen heengaan, zal ook in het herhalings-
onderwijs voor deze leerlingen voorzien moeten worden. In
1908 hoop ik daartoe een voorstel aan B en W. in te zenden.
p. De plaatsen, die open kwamen door het verlaten der
school van enkele leerlingen, werden zoo spoedig mogelijk
ingenomen door andere leerlingen.
Uit ’sGravenhage zijn op dit oogenblik 52 aanvragen van
Hoofden van Scholen tot plaatsing van leerlingen op school
E., waaraan niet kan voldaan worden. Stellig zal dit aantal
bij de volgende driemaandelijksche aanvragen van de Hoofden
van scholen nog beduidend stijgen.
Hieruit blijkt, dat een 2e school te ’s-Gravenhage zeer
noodig is. In afwachting van den bouw van een school aan
de Hooftskade, waarvoor plannen in bewerking zijn, is het
zeer gewenscht, dat in een huurhuis of in een daarvoor
geschikte ambtswoning van een der Hoofden van Scholen,
nieuwe klassen voor deze kinderen worden geopend. Een
daartoe strekkend voorstel werd in November 1.1. door mij
aan B. en W. gedaan.
a. Lezen. Hierbij wordt voor het aanvankelijk leesonder
wijs een eigen methode gebruikt, die zich onderscheidt van
de bestaande methoden door het in den aanvang onnoodig
maken van het ontbinden van woorden in klanken, terwijl
de moeilijkheid van de verbinding van klanken tot woorden
zeer gering is; door het zooveel mogelijk doorvoeren van
het gebruik van mondstandendoor de systhematische arti-
culatieoefeningendoor het in aanmerking nemen van de
phonetische moeilijkheden bij de verbinding van 2 of meer
medeklinkers en door het gebruik maken van hulpteekens
bij phonetische moeilijkheden.
Schrijven. Hierbij worden vooroefeningen gemaakt om bij
de leerlingen voorstellingen aan te brengen van richting en
afstand. Verder wordt een methode voor rechtopgaand schrift
gebruikt. Dit schrift is voor leerlingen van school E. te ver
kiezen, omdat het duidelijker is dan schuinschrift en de
leerlingen in het loodrechte een gemakkelyk middel hebben
om regelmatig te schrijven.
Rekenen. Voor dit vak worden zeer veel aanschouwings-
middelen gebruikt; niet alleen voor het voorstellen der ge
tallen, doch óok voor het zichtbaar voorstellen der hoofdbe
werkingen. De moeilijkheden worden nog meer gesplitst,
dan dit op eene gewone school noodzakelijk is.
Nederlandsche Taal. Het duidelijk mondeling uitdrukken
der gedachten is een der voornaamste onderdeelen -van dit
'i
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.
3. Onderwijs.