42
vak aan onze school. Vertellingen en versjes worden hieraan
dienstbaar gemaakt. In de lagere leerjaren worden ook spe
ciale spreekoefeningen gegeven, zoowel voor het technisch
spreekonderwys als voor het vormen van zinnen.
Het zuiver schrijven moet bij onze leerlingen voornamelijk
berusten op juiste woordbeelden en op het goed hooren en
weergeven van woorden, die geschreven worden, zooals ze
worden uitgesproken. Vandaar dat in verband met het lees
onderwijs veel aandacht hieraan wordt besteed.
Vaderlandsche Geschiedenis. In het 4e leerjaar wordt aan
gevangen met de geschiedenis van Robinson Crusoë als voor
bereidend geschiedenisonderwijs.
Aardrijkskunde. In het 4e leerjaar wordt als voorbereidende
aardrijkskunde aangevangen met het schoollokaal, terwijl
ook in de lagere klassen op de verschillende schoolwande-
lingen reeds de aandacht wordt gevestigd op richting en
lengte van straten en wegen en plattegrondteekeningen
worden voorbereid door het boetseeren in klei van hetgeen
op schoolwandelingen waargenomen wordt, b.v. een weiland
van slooten doorsneden.
Natuurkennis. In het laagste leerjaar worden hoofdzakelijk
zintuigoefeningen gegeven. In de volgende leerjaren zaak-
onderwijs van voorwerpen, planten en dieren, ambachten en
bedrijven uit de schoolomgeving.
Het zingen bepaalt zich tot het aanleeren van één en twee
stemmige liedjes op het gehoor.
Bij het teekenen wordt veel werk gemaakt van het beeld
schrift-, vrije- en geheugenteekenen. Door het ruitjesteekenen
wordt het teekenen van vouw- en plakmodellen en het lijn-
teekenen in verband met kartonarbeid voorbereid, terwijl
eveneens verschillende voorwerpen uit school en naaste om
geving, in verband met het overige onderwijs, als teeken-
modellen dienst doen.
Veel worden de teekeningen gekleurd om smaak voor vorm
en kleur te ontwikkelen.
Gymnastiek. Deze lessen worden aan elke klasse dagelijks
een kwartier gegeven. Hierbij worden reeksen oefeningen
uitgevoerd op verschillende melodieën. De nauwe verbinding
van klank en beweging is vooral bij achterlijke kinderen van
belang ook voor de verstandsontwikkeling. De piano, die tot
het goed uitvoeren van deze enrythmische gymnastiek nood
zakelijk is en die trouwens in het buitenland, waar ik deze
gymnastiek gegeven zag aan scholen voor achterlijke kinderen,
ook steeds aanwezig was, is door mij bij B. en W. aange
vraagd en zal naar ik hoop toegestaan worden. Een piano
moet voor dit doel aan school E. als een noodzakelijk leer
middel beschouwd worden.
6
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.