I
42
4
A-
I. De lessen worden in ’t zelfde gebouw en op dezelfde
uren van verleden jaar gegeven.
II. De lesrooster bleef ongewijzigd. Club B werd onder
wezen door Mej. J. van Leeuwen, lederen morgen gaf ik op
’t zelfde uur in een aangrenzend lokaal onderwijs aan twee
doofstomme meisjes en 1 hardhoorigen jongen, ’t Oudste
meisje vormt met den jongen een clubje, ’t Jongste meisje
heeft privaatles.
III. ’t Onderwijs wordt zoo mogelijk classicaal gegeven.
IV. De genezing van stotteren vroeg van 40 tot 200 uren.
lispelen 60 216 r
stamelen 40 158 r
naselen 46 uren.
V. De kinderen komen trouw ter school. Spijbelen komt
niet voor. 1 leerling, die dit het vorige jaar sterk deed, werd
in ’t begin van dit jaar verwijderd. Wanneer de. kinderen
te laat komen, is dit meestal, doordat de onderwijzeresi
meent, dat hij (zij) ’t kind niet altijd kan waarschuwen, om
naar de spreekles te gaan en omdat ’t kind het eenvoudig
vergeet.
VI. De medewerking en belangstelling der ouders is grooter,
dan men vermoedt. Er zijn moeders, die maanden lang hun
kind halen en brengen. Anderen steunen thuis ’t onderwijs
geregeld en steeds word ik bij de huisbezoeken behandeld
als iemand aan wien men iets verplicht is.
VII. Veertien keeren werd door een rhinoloog chirurgisch
ingegrepen. Acht keeren werd ’t advies van Dr. J. H. Wijsman
gevraagd, omtrent eventueele achterlijkheid van ’t kind. Een
keer vond een arts de behandeling niet noodig. ’t Kind is
blijven stotteren.
VIII. Alleen aan den arts werd ’t oordeel omtrent een
noodige operatie overgelaten.
IX. Dezelfde hulp- en leermiddelen werden gebruikt als
verleden jaar. Bovendien fleschjes om het ademen te contro
leeren. Zij worden ook gebruikt bij ’t genezen van lispelen.
De oefenboekjes hiervoor aangekocht bewijzen ook bij ’t ge
nezen van stotteren hun diensten.
X. ’t Lokaal is in denzelfden goeden toestand gebleven.
Van den stank uit den put bij ’t stoomgemaal hadden wij
veel last.
XI. u. No. 47, vroeger hoorstom, kon als genezen ontslagen
worden.
Nos. 144, 145, 146, 147, waren sterke algemeene stamelaars,
die in de spontane spraak onverstaanbaar waren. Zij spreken
thans als ieder gewoon kind.
No. 96 bleef grammatisch avasisch. Hy behoort op de
school voor achterlyken.
-A
VERSLAG 0NDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.
i'