i
42
JAARVERSLAG (1 December 1906—1 December 1907i
van de gemeentelijke cursussen voor spraakge-
brekkige leerlingen aan het Rijswijksche, Plein
en aan de Koningstraat.
De lessen werden gegeven dagelijks van 8—10 uur. Op
Maandag, Woensdag en Vrijdag aan de school Rijswijksche
Plein; op Dinsdag, Donderdag en Zaterdag in het huis Ko
ningstraat 118 b.
De lesrooster was ingericht als volgt:
van 8-8V2 uur de oudste stotteraars;
S’/z”0 ,r lispelaars, /-stamelaars en on
duidelijk sprekenden
99'/2 Jonge stotteraars;
9’/2—10 algemeene stamelaars.
Het onderwijs werd classicaal en hoofdelijk gegeven.
Het aantal lessen, dat gemiddeld iedere leerling kreeg,
bedroeg
in de le klasse 62 (kleinste en grootste aantal lessen 6 en 200)
2e 44 2 130,i
3e 67 5 180)
4e 33 1 190)
Het bezoek der lessen liet dit jaar alles te wenschen. Daar
voor bestond eene bijzondere oorzaak. De verdeeling der
lessen over de beide lokalen bleek n.l. van zeer slechten
invloed op de geregelde komst der leerlingen. Daar dezelfde
leerlingen afwisselend aan het Rijswijksche Plein en aan de
Koningstraat verwacht worden, deden zich bezwaren voor
als: te groote afstand van huis naar de les en weer van de
les naar de school; verder, dat de ouders hunne jonge
kinderen niet alleen op straat vertrouwden en geen geleide
konden verschaffen. In wel 20 gevallen bedankten de ouders
dan ook voor de lessen in het een of andere lokaal, wegens
het bovenaangevoerde. Het meest leed onder deze wijze van
doen het bezoek van den cursus aan de Koningstraat. Voor
mijzelf beteekende deze nieuwe vorm van verzuimconcessies
aan mijne methode, die dagelijksche lessen in den beginne
als noodzakelijk vooropstelt, en, als nasleep van een te gering
aantal leerlingen: onbevredigende resultaten van het onderwijs.
Want, het moet gezegd wordenhet geheele jaar door had
n