sl
19
13
1
'f;a
HOOFDSTUK III.
Toestand der fabrieken, gebouwen en canalisatie.
a. Fabriek Loosduinsche Weg.
In de oude stokerij werden de roostervuurovens D en E
afgebroken en vervangen door een blok van 4 Coze ovens,
ieder met 9 retorten van 4,5 M. lengte.
Hiervoor werden de volgende werken uitgevoerd:
De betonfundeering en kelder door J. van Stuyvenberg
voor f 4200.
De ovens door A. Klónne voor f35.600.
De ijzeren vloeren en de cokestransportinrichting door de
’s-Gravenhaagsche Machinefabriek voorheen Spoor, Wijnvoord
Co., voor f 7731.
De mondstukken, klimpijpen, hydraulic mains en aansluiting
van de gasleiding door Rogier Nerincx Richter voor f9641.25.
De fundeering van den schoorsteen door Gelens en v. d.
Wal voor f 3180.
De schoorsteen met bliksemafleider door Canoy Herfkens
voor f 4295.
In verbinding met de uit- en inlaatleidingen van de gas
houders werd een veiligheidsregulateur, systeem Schnorren-
berg geplaatst. Deze werd geleverd door de Berlin Anhal
tische Maschinenbau A. G. voor f 3.190 69, terwijl door den
aannemer N. J. C. van Straaten daarvoor een houten ge
bouwtje werd geplaatst voor f 524.
Twee kleine Babcock- en Willcoxketels werden vervangen
door twee grootere, ieder van 68 M2. V. O. In verband hier
mede werden de stoomleidingen gewijzigd en een machinale
Transportinrichting voor'de brandstof gemaakt. Deze en de
ventilateur voor de ketels worden electrisch gedreven.
Deze uitbreiding der stoomketels stelt ons nu in staat om
in hoofdzaak cokesbries als brandstof te gebruiken.
De stoomketels werden geleverd door W. Schlüsen voor f 7224.
De fundeering en ketelbemetseling werden gemaakt door
J. van Stuyvenberg voor f 963.
De stoomleidingen en de transportinrichtingen door de
Machinefabriek Reineveld te Delft voor f 6.703,54.
het transformator- en schakelgebouwtje voor de electrische
installatie door J. van Stuyvenberg voor f 900.—
De electrische installatie dient, behalve voor de motoren
in het ketelhuis, ook tot het bewegen der cokestransport -
inrichtingen der ovenblokken L, M en N, en tot verlichting
der exhaustorlokalen.
Het electrisch gedeelte hiervan werd opgedragen aan de
firma Lahmeijer te ’s-Gravenhage voor f 4914.
VERSLAG DER GEMEENTEGASFABRIEKEN.