20
14
Handwerken voor meisjes. De subcommissie, meer in het
bijzonder belast met het toezicht op het onderwijs in de
nuttige handwerken voor meisjes, zond het volgende verslag in
„In de samenstelling van het damescomité, afdeeling der
schoolcommissie, kwam gedurende het tijdvak Nov. 1906 tot
Nov. 1907 geen verandering. Evenals de vorige jaren brachten
de leden van het comité de voorgeschreven bezoeken aan de
openbare lagere scholen en woonden zij de proeflessen van
de onderwijzeressen in N. H. aldaar bij.
Over het algemeen kan het comité met tevredenheid ge
wagen van hetgeen het bij die bezoeken heeft opgemerkt.
Wel zijn er in onze gemeente nog openbare scholen, waar
het hand werkonderwijs nog veel te wenschen overlaat, hetzij
door te talrijke klassen, onpractische leermethode of onvol
doende belangstelling van onderwijzeressen en hoofd, maar
dit zijn gelukkig uitzonderingen. Vele hoofden zijn doordrongen
van het nut der lessen in N. H. voor hunne leerlingen, en
hunne belangstelling is van onmiskenbaren invloed op hun
scholen. Ook van zeer vele onderw*. Ie en 2e klasse zijn de
ijver en plichtsbetrachting te roemen. Al staan de scholen
dan ook niet alle op gelijke hoogte en is er op de meeste
nog wel een en ander, dat voor verbetering vatbaar is, toch is er
over het geheel een streven naar vooruitgang op te merken.
Het leerplan wordt vrij getrouw gevolgd. Wel maken de
onderwijzeressen Ie kl. ruim gebruik van de haar gelaten
vrijheid om wijzigingen in de détails aan te brengen, wat
de vergelijking der scholen onderling, vooral wat de lagere
klassen betreft, bemoeilijkt, maar men kan daar vrede
mee hebben, wanneer het eindresultaat goed blijkt. En dit
is op vele scholen het geval, vooral als men in aanmerking
neemt, hoe weinig uren de school aan de N. H. kan wijden.
Op verscheiden scholen is op het breien nogal veel aan te
merken, vooral wat betreft de houding der handen en de
zindelijkheid van het werk. Wel moet men het roesten der
naalden in de warme kinderhandjes daarbij in’t oog houden,
maar daar er op andere scholen beter en zindelijker breiwerk
geleverd wordt, mag men toch aannemen, dat die fouten te
verbeteren zijn.
Verslag lager onderwijs.