I
f
20
23
IV. Herhalingsscholen.
De tabel, hierbij behoorend, geeft een overzicht van het
aantal en de soort der scholen, het aantal onderwijzers en
onderwijzeressen, die behalve het hoofd daaraan verbonden
waren, het aantal leerlingen, die aan winter- en zomercursus
deelnamen, hunne leeftijden en de onderwijsvakken.
bijzonder onderwijs recht zal kunnen doen. Of en in hoeverre
zij daarin zal slagen, vermag zij thans niet te zeggen. Voor
een groot deel zal dit afhangen van de besturen en hoofden
der bijzondere scholen. Zij twijfelt echter niet, of de mede
werking, welke zij daartoe zal vragen, zal haar gaarne worden
verleend. Met name vertrouwt zij, dat aan een beroep op de
hoofden, om op gelijke wijze als hunne collega’s der open
bare scholen een Jaarverslag in te zenden en dezelfde vragen
te beantwoorden, bereidwillig gevolg zal worden gegeven,
verzekerd als men is, dat dit alleen gedaan wordt in het
belang van en uit belangstelling in het bijzonder onderwijs.
De welwillende wijze, waarop thans reeds door hen aan de
Sub-Commissiën alle gevraagde inlichtingen worden ver
strekt, zijn daarvoor een waarborg.
Over den ijver en de plichtsbetrachting van het onderwij
zend personeel viel te roemen.
Door onderlinge besprekingen tusschen hoofd en onder-
wijzersfessen) verkreeg men de noodige overeenstemming,
eenheid van doel en vastheid van richting bij het onderwijs.
De lessen werden met opgewektheid gegeven en het onder
wijs aantrekkelijk gemaakt voor de leerlingen.
De verhouding tusschen hoofd en onderwijzers liet niets
te wenschen over. Verzuimen behoorden tot de zeldzaamheden
en waren slechts het gevolg van ziekte.
Over den ijver der leerlingen was men tevreden. Het mee-
rendeel van hen ziet het nut van het herhalingsonderwijs
in en beijvert zich die kundigheden op te doen, waarvan zij
in hun later leven zooveel voordeel zujlen genieten,
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.