42
4
I
k
banken, die gezet worden naar de grootte van iederen leerling.
Alleen 2 klassen hebben niet-verstelbare éénpersoonsbanken.
i. De leerlingen worden geregeld zóó verplaatst, dat iedere
groep beurtelings dicht bij- en verder van het vensterlicht
geplaatst was, voorzoover dit met zintuigafwijkingen, kort
zichtigheid en hardhoorendheid. mogelijk was.
j. Dit jaar wordt door 31 leerlingen, d. i. ongeveer 24°/0
van het totaal aantal, gebruik gemaakt van de verstrekking
van warm voedsel.
Waar vooral bij achterlijke kinderen de lichamelijke toe
standen sterk hun invloed doen gelden op de werkzaamheid
van den geest, komt het stellig ten goede aan ons onderwijs,
dat warme maaltijden worden verschaft aan de leerlingen,
voor wie dit noodig is.
k. De verstrekking van kleeding, zooals die thans geschiedt,
voldoet goed.
l. Door 64% van de mannelijke leerlingen van alle klassen,
behalve de laagste, werd geregeld wekelijks gebruik gemaakt
van het volksbadhuis. De leerlingen gaan daar heen onder
geleide van onderwijzers, die ook tijdens het baden toezicht
houden en behulpzaam zijn. Ik zou het zeer in het belang
der school achten, indien de baden door de leerlingen aan
de school zelf genomen konden worden Dan zou de deelname
zeker meer algemeen zijn. De vrouwelijke leerlingen kunnen
niet baden, omdat school E. geen onderwijzeressen onder de
leerkrachten heeft.
Stellig mag voor school E. het geregeld baden der leer
lingen een factor geacht worden, die aan het onderwijs ten
goede komt.
m. Het sparen werd op school aangemoedigd door het uit
reiken van boekjes voor spaarzegels en het beschikbaar
stellen van deze zegels op school Ongeveer 25% der leer
lingen sparen in zoo’n boekje.
n. Geen der leerlingen is naar een andere school overge
gaan. Een der verpleegden uit het Huis van Barmhartigheid,
die school E. bezocht, werd naar eene Bijzondere school ge
zonden, omdat het halen en brengen zoo bezwaarlijk was.
De Voorzitter van het Bestuur bezocht echter op mijn verzoek
de school en was zoo ingenomen, over hetgeen hij zag, dat
bedoelde leerling weer onmiddellijk op school E. werd geplaatst.
o. Uit het 4e leerjaar verliet een jongen de school. Hij
werd bij een houtdraaier geplaatst en voldoet daar goed. Uit
het 3e leerjaar vertrok een leerling, die eerst by een barbier
is gekomen, doch spoedig daarna ziek werd en thans nog
thuis is. Uit/het 2e leerjaar vertrok een leerling, die 16 jaar
was geworden en te sterk imbeciel was om het onderwijs
aan school E. met vrucht te kunnen volgen.
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.