42
5
109
84
29
’t Geringe verschil in cijfers met die van verleden jaar,
wijst op een stabiliteit in den gang van zaken. 2 leerlingen
van de school aan de J. van Gojenstraat, die verplaatst werd
naar de Wolmaransstraat (Langnekstraat) werden naar andere
scholen geplaatst, behandeld en genezen. Twee andere leer
lingen bleven met het oog op den afstand weg, 2 andere
leerlingen werden eveneens overgeplaatst, 2 leerlingen ver
kregen uitstel wegens tandwisseling, 1 leerling kreeg na
medisch advies 1 jaar uitstel, 3 vertrokken naar buiten de
stad, 1 ging van school, 1 verscheen een half jaar, nadat
hij ter onderzoek was opgeroepen en 3 vertrokken zonder
voldoende redenen.
De scholen aan de Brouwersgracht, Da Costatraat en Sirtema-
straat zonden weinig, die aan het Westeinde 68, geen leer
lingen. Twee opgegeven leerlingen van de Beeklaan kwamen
niet onder behandeling.
I
den cursus zond, zijn door den Wethouder van Onderwys
een circulaire en een lesrooster naar de verschillende scholen
gezonden, waaïop duidelijk is aangegeven, wanneer de leer
lingen op de les moeten zijn.
VI. Sommige ouders hebben uit nukkigheid getracht hun
kind van de les te nemen. 1 meende, dat de leerling op
school zou blijven zitten door ’t deelnemen aan de spreekles.
Een onderzoek leert, dat de kinderen zeldzaam „door de les”
blijven zitten. Zonder de les zouden die kinderen wegens
zwakbegaafdheid toch niet verhoogd zijn. Dat die zwak-
begaafden ook spraakgebrekkig zijn verwondert niets. Ove
rigens is de medewerking en de belangstelling der ouders
uitstekend. Dit bleek door hun opkomst op den ouderavond
van 27 Mei j.l. in de school aan de Tullinghstraat, welke
I. De lessen worden in hetzelfde gebouw en op dezelfde
uren van verleden jaar gegeven. Mej. J. van Leeuwen heeft
ook een club van 9—10, van 10—11 en een van 11 12.
II De lesrooster bleef ongewijzigd. Uit ’t aantal dubbele
clubs blijkt, dat in dezen kring te veel arbeid is voor één
spraakleeraar.
III. ’t Onderwijs is zoo mogelijk klassikaal.
IV. De genezing van stotteren vroeg van 40 tot 224 uren,
lispelen 10
stamelen 11
naselen 15
Over ’t algemeen worden slechts zeer ernstige gebreken
van sterken graad opgegeven en behandeld. Lispelaars in de
tandwisseling worden niet geplaatst.
V. Daar het wel eens voorkwam, zooals te begrijpen is,
dat de onderwijzer(es) een leerling niet steeds op tijd naar
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.
HI
r>
n
n
Y)
n
r>
n
n
n