i 42 gepresideerd werd door den Wethouder van Onderwas en die bijgewoond werd door veel ouders, onderwyzers(essen) en autoriteiten. Vele ouders getroosten zich vaak groote moeite. Zoo acht zich een geroepen om geregeld de klasse- onderwijzeres mede te deelen, dat haar zoontje naar de spreekles moet, omdat de juffrouw het anders beslist ver geet. Velen toonen hun onverflauwde medewerking bij het geregelde huiswerk. Anderen ondersteunen geregeld onze oefeningen. VII en VIII. Dertien keeren werd door een Rhinoloog, chirurgisch ingegrepen. Tien kinderen werden na advies van Dr. J. H. Wijsman wegens achterlijkheid niet toegelaten. IX. Naast de gebruikt wordende leer- en hulpmiddelen werden ten behoeve van ’t doofstommenonderwijs prent briefkaarten als aanschouwingsmiddel aangeschaft. Met een prentenboek in verband met ’t spreekonderwijs werd een aanvang gemaakt. In verband hiermee bezocht ik het doof stommeninstituut te Dordiecht. Daarom werd ook de school bibliotheek aangevuld. Opgenomen werden officieele rapporten. Ook ontving ik boeken over methodiek vair spreekonderwijs voor de bibliotheek ten geschenke van Mej. A. Brugrna en van den Oud-Kolonel Goudschaal, die een goed kenner van dit onderwijs is. De bibliotheek telt nu 35 nummers. Er werd een handobturator vervaardigd, om ’t zachte gehemelte in haar functie te helpen. De Directeur der Gemeentegas- fabriek was zoo welwillend om een gevoelige manometer saam te stellen en te leveren na toestemming der betrokken autoriteit. Door dit contrölemiddel kan iedere hoeveelheid lucht, welke door de neus ontwijkt, gemeten worden. Hij wijst onjuiste neusademing en doorslag bij naselen, neus- lispelen en gehemeltegebreken aan. Ook de resultaten wijst hij objectief aan. Na de dienstreis naar Berlijn en Brussel zijn sommige oefeningen voor stotteraars bekort. Sedert werd huiswerk meegegeven, om meer dan tot nu toe, in te werken op de huiselijke omgeving. De ouders stelden dit zeer op prijs. De maatregel bevordert het bereiken van resultaat. De meeste stotteraars moeten thuis zelfstandiger spreken en de gevolgen hiervan zijn op de les duidelijk waarneembaar. X. ’t Lokaal. De lokalen zijn uitstekend in orde. Een woord van lof voor de ambtenaren en werklieden, hierbij betrokken, is zeer zeker wel verdiend. Vooral de aanleg voor den school tuin bij het doofstommenonderwijs verheugde mij. Mededingen: a. No. 69 was een sterk stotterende jongen. 119is hardhoorig, kan ’t onderwijs in school goed volgen. 6 VERSLAG 0NDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 1049