i
42
gepresideerd werd door den Wethouder van Onderwas en
die bijgewoond werd door veel ouders, onderwyzers(essen)
en autoriteiten. Vele ouders getroosten zich vaak groote
moeite. Zoo acht zich een geroepen om geregeld de klasse-
onderwijzeres mede te deelen, dat haar zoontje naar de
spreekles moet, omdat de juffrouw het anders beslist ver
geet. Velen toonen hun onverflauwde medewerking bij het
geregelde huiswerk. Anderen ondersteunen geregeld onze
oefeningen.
VII en VIII. Dertien keeren werd door een Rhinoloog,
chirurgisch ingegrepen.
Tien kinderen werden na advies van Dr. J. H. Wijsman
wegens achterlijkheid niet toegelaten.
IX. Naast de gebruikt wordende leer- en hulpmiddelen
werden ten behoeve van ’t doofstommenonderwijs prent
briefkaarten als aanschouwingsmiddel aangeschaft. Met een
prentenboek in verband met ’t spreekonderwijs werd een
aanvang gemaakt. In verband hiermee bezocht ik het doof
stommeninstituut te Dordiecht. Daarom werd ook de school
bibliotheek aangevuld. Opgenomen werden officieele rapporten.
Ook ontving ik boeken over methodiek vair spreekonderwijs
voor de bibliotheek ten geschenke van Mej. A. Brugrna en
van den Oud-Kolonel Goudschaal, die een goed kenner van
dit onderwijs is. De bibliotheek telt nu 35 nummers. Er
werd een handobturator vervaardigd, om ’t zachte gehemelte
in haar functie te helpen. De Directeur der Gemeentegas-
fabriek was zoo welwillend om een gevoelige manometer
saam te stellen en te leveren na toestemming der betrokken
autoriteit. Door dit contrölemiddel kan iedere hoeveelheid
lucht, welke door de neus ontwijkt, gemeten worden. Hij
wijst onjuiste neusademing en doorslag bij naselen, neus-
lispelen en gehemeltegebreken aan. Ook de resultaten wijst
hij objectief aan.
Na de dienstreis naar Berlijn en Brussel zijn sommige
oefeningen voor stotteraars bekort. Sedert werd huiswerk
meegegeven, om meer dan tot nu toe, in te werken op de
huiselijke omgeving. De ouders stelden dit zeer op prijs. De
maatregel bevordert het bereiken van resultaat. De meeste
stotteraars moeten thuis zelfstandiger spreken en de gevolgen
hiervan zijn op de les duidelijk waarneembaar.
X. ’t Lokaal. De lokalen zijn uitstekend in orde. Een woord
van lof voor de ambtenaren en werklieden, hierbij betrokken,
is zeer zeker wel verdiend. Vooral de aanleg voor den school
tuin bij het doofstommenonderwijs verheugde mij.
Mededingen:
a. No. 69 was een sterk stotterende jongen.
119is hardhoorig, kan ’t onderwijs in school goed volgen.
6
VERSLAG 0NDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.