42 16 Na doorstaan longlijden mocht op aanwijzing van den huisarts Dr. Brandes de adem niet onder te grooten druk gebracht worden. Ofschoon ik altijd heel voorzichtig ben met de teere kinder-organen heb ik dezen leerling toch nog afzon derlijke oefeningen laten doen, weliswaar inbreuk makende op den klassikalen gang. Gedurende het onderwijs en nog eens bij het ontslag controleerde genoemde arts, op mijn verzoek, de longen. Door de moeder liet dr. B. mij zijne tevredenheid weten Zelf vond ik het geheele voorkomen van L. vooral ook de 'houding merkbaar veranderd. 3. J. L., school Lamgroen. Lispelen, open en dichte neus klank. Het 11-jarige meisje werd door den keelarts behan deld, voordat zij de spreekles bezocht. Ofschoon de operatie volkomen slaagde, waardoor dus de dichte neusklank had moeten verdwijnen, was dit volstrekt niet het geval. Dit kwam ten eerste, doordat het oor te zeer gewoon was aan den verkouden toon en ten tweede uit slapheid der tong spieren, die den krachtigen aanslag der netismedeklinkers verhinderden. Onmacht tot het bewegen van het zachte ge hemelte was oorzaak van den open neusklank bij de klinkers, vooral bij aa. Alles, hier ook het lispelen was dus terug te brengen tot het onjuiste gebruik der spraakwerktuigen. Met behulp o.a. van zangoefeningen vorderde de leerlinge ver rassend snel, tot verbazing van den klasse-onderwijzer - tevens zangenthousiast die mij zijn spijt erover te kennen gaf dat de opleiding den onderwijzers niet in staat stelt dergelijke oefeningen in school te houden, ook tot welzijn van de niet-spraakgebrekkige kinderen. 4. G. Hschool Achter-Raamstraat. Onduidelijke spraak. Onvoldragen kind (8 maanden) dat zeer zwak gebleven is en gedurende een half jaar moest verzuimen wegens St. Vi tusdans. Toen de ouders (Franschen) zich van uit België hier vestigden, begon de schooltijd voor den jongen. Daar hij mij niet begreep moest ik hem de eerste lessen in het Fransch geven, tot ongeriefelijk oponthoud der klasse. De voldoening is nu echter groot, daar de leerling niet alleen zeer zuiver alle klanken vormt, maar ook taalkundig juister spreekt dan zijne kameraadjes. Dit komt zeker doordat alles in de nieuwe taal moest worden aangebracht. Een en ander kwam duidelijk uit, toen ik in tegenwoordigheid van het waarnemend hoofd det school en van de klasse-onderwijzeres bij wijze van spontane uiting zinnetjes liet vormen. 5. D. d.L., school Achter-Raamstraat. L-stamelen en lispelen; bovendien sterk Joodsch accent, dat thans echter geheel ver dwenen is. Waren de beide gebreken betrekkelijk spoedig overwonnen, voor het hinderlijke accent moest de geheele spraak omgewerkt. VERSLAG 0NDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 1059