42
17
Ik had den jongen dus veel eerder kunnen laten gaan,
maar stelde belang in de proefneming. Deze is volkomen
geslaagd en dit ondanks de ellendige omgeving van den
leerling. De ouders verzetten zich zeer tegen de lessen en
lieten den jongen liever boodschappen doen. Toen ik heel
wat formulieren had verschreven, bezoeken gebracht, wist
het Hoofd der School door doelmatige straf te bewerken,
dat de les geregeld bezocht werd. Zonder deze hulp waren
al mijne pogingen op niets uitgedraaid.
Om andere redenen ontslagen leerlingen.
1. A. F., school Ammunitiehaven. L-stamelen, opgedreven
stem. Het 10-jarige meisje bezat reeds eene rijpe altstem,
die ze echter niet wist te gebruiken. De leerlinge heeft
slechts 10 lessen gehad, toen weigerden de ouders verder
onderricht. Ergerlijk, waar ik den indruk had gekregen met
een net gezin te doen te hebben, en heelemaal niet arm.
2. W. B., school Zwarteweg. Lispelen, onduidelijke spraak.
De 10-jarige jongen had in hevige mate aan Engelsche ziekte
geleden, waaruit de spieren zeer stijf waren gebleven. Het
Hoofd der School en ik meenden dan ook met het bereikte
resultaat van „veel verbeterd” tevreden te moeten zijn,
temeer daar de jongen ging tobben over schoolverzuim.
3. A. W., school Achter-Raamstraat. Lispelen. De spraak
van dezen leerling was op het punt van te worden goed
gekeurd, toen hij plotseling de school verliet. Ik heb zijn
spoor niet meer kunnen vinden, ondanks navraag bij het
Hoofd der School en bij de buren van het gezin, dat trouwens
als zeer eigenaardig bekend stond.
Nog onderwezen leerlingen.
1. K. B., school Rijswijksche Plein. Stamelen en onduide
lijke spraak. Een jongen uit Overijssel afkomstig, vanwaar
hij het niet of op onjuiste plaats aanwenden der letter h als
dialect meebracht. De geheele familie doet trouwens precies
hetzelfde. Moedigde deze nu maar den 13-jarigen jongen aan
om de les getrouw te bezoeken
2. H. J., schippersklasse, school Rijswijksche Plein. Alge
meen stamelen. Een lief meisje van 6 jaar dat te Zwartsluis
thuis behoort. Steeds met de ouders rondtrekkende, krijgt
zij tusschen de reizen door een les of zes. Zij leert bijzonder
vlug, want kan, ondanks deze sporadische oefening, reeds
de meeste medeklinkers vormen, en bij ieder afscheid denk
ik: Meeresstille und glückliche Fahrt!
3- H. C., school Nieuwe Haven. Hoorstom. Gaat iets vooruit
maar verzuimt schandelijk. Bezoeken aan huis, briefjes,
niets helpt,
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.