42 17 Ik had den jongen dus veel eerder kunnen laten gaan, maar stelde belang in de proefneming. Deze is volkomen geslaagd en dit ondanks de ellendige omgeving van den leerling. De ouders verzetten zich zeer tegen de lessen en lieten den jongen liever boodschappen doen. Toen ik heel wat formulieren had verschreven, bezoeken gebracht, wist het Hoofd der School door doelmatige straf te bewerken, dat de les geregeld bezocht werd. Zonder deze hulp waren al mijne pogingen op niets uitgedraaid. Om andere redenen ontslagen leerlingen. 1. A. F., school Ammunitiehaven. L-stamelen, opgedreven stem. Het 10-jarige meisje bezat reeds eene rijpe altstem, die ze echter niet wist te gebruiken. De leerlinge heeft slechts 10 lessen gehad, toen weigerden de ouders verder onderricht. Ergerlijk, waar ik den indruk had gekregen met een net gezin te doen te hebben, en heelemaal niet arm. 2. W. B., school Zwarteweg. Lispelen, onduidelijke spraak. De 10-jarige jongen had in hevige mate aan Engelsche ziekte geleden, waaruit de spieren zeer stijf waren gebleven. Het Hoofd der School en ik meenden dan ook met het bereikte resultaat van „veel verbeterd” tevreden te moeten zijn, temeer daar de jongen ging tobben over schoolverzuim. 3. A. W., school Achter-Raamstraat. Lispelen. De spraak van dezen leerling was op het punt van te worden goed gekeurd, toen hij plotseling de school verliet. Ik heb zijn spoor niet meer kunnen vinden, ondanks navraag bij het Hoofd der School en bij de buren van het gezin, dat trouwens als zeer eigenaardig bekend stond. Nog onderwezen leerlingen. 1. K. B., school Rijswijksche Plein. Stamelen en onduide lijke spraak. Een jongen uit Overijssel afkomstig, vanwaar hij het niet of op onjuiste plaats aanwenden der letter h als dialect meebracht. De geheele familie doet trouwens precies hetzelfde. Moedigde deze nu maar den 13-jarigen jongen aan om de les getrouw te bezoeken 2. H. J., schippersklasse, school Rijswijksche Plein. Alge meen stamelen. Een lief meisje van 6 jaar dat te Zwartsluis thuis behoort. Steeds met de ouders rondtrekkende, krijgt zij tusschen de reizen door een les of zes. Zij leert bijzonder vlug, want kan, ondanks deze sporadische oefening, reeds de meeste medeklinkers vormen, en bij ieder afscheid denk ik: Meeresstille und glückliche Fahrt! 3- H. C., school Nieuwe Haven. Hoorstom. Gaat iets vooruit maar verzuimt schandelijk. Bezoeken aan huis, briefjes, niets helpt, VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 1060