42 18 Stotteren. Een ’s-Gravenhage, December 1908. Eva van Dantzig. Na de groote vacantie vond ik een geheel nieuw ameuble ment in het lokaal Rijswijksche Plein. De moeder heeft niemand om den jongen te brengen. Het gezin is zeer arm. 4. J. J,, Weeshuisschool Koningstraat. jongen van 15 jaar met volop muteerende stem. Hij zal opgeleid worden tot onderwijzer. Het spreekonderwijs heeft hier dus eene tweeledige strekking: ten eerste, het stotteren afleeren en ten tweede het juiste gebruik der stem aanleeren. Daar de stem op het oogenblik rust behoeft, kan ik hem van toonvorming niets bijbrengen; over eenige jaren zal hij eerst iets kunnen doen tot ontplooiing van geluid. De articu latie is echter reeds met succes geschied. Hier werkt b.v. ook het juist vormen van een g en een r zeer mede tot het vestigen van nieuwe spraak-voorstellingen, wat het stotteren direct ten goede komt. Eerst sedert einde October mijn leer ling, kon ik mij na een maand reeds aan de school vervoegen om de vorderingen van J. te laten hooren. Deze waren toen reeds opgemerkt door het hoofd der school en door den onderwijzer. 5. G. de G., Herhalingsschool Rijswijksche Plein. K-sta- melen en dit wel bij een jongen van 13 jaar. Alle kinderen uit dit gezin eerst sedert kort uit Alfen naar hier ge komen zijn met dit euvel behept geweest. Twee hebben zichzelf de ontbrekende letter geleerd, een volwassen meisje deed hiertoe geene moeite. De leerling laat in plaats van de k een geluid met de stembanden hooren, veel gelijkend op den stemspleetslag. Daar de jongen zich niet laat vangen door de trucs, waarmee ik een kind, dikwijls zeer spoedig, de k laat zeggen, zal hij lang moeten oefenen, voordat het spiergevoel in de tong wordt opgewekt. Hier en daar bij de bespreking der afzonderlijke leerlingen werd reeds een en ander ingelascht omtrent de toepassing der artikelen 9—15 van de Instructie. Ik kan er nog bij voegen dat ik van de scholen eene bijzondere uitgezon derd groote medewerking ondervind. Alle hoofden van scholen, ook de onderwijzers, dragen der zaak van het spreek onderwijs een warm hart toe. Ik wil dan ook niet te veel zeggen van het te laat terugzenden van formulieren. Want wat beteekent dit tegenover de hoofdzaak, datgene waarop het aankomt? VERSLAG ONDERW. AAN SPHAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 1061