45
5
Sleepdienst.
Het geheele jaar werd de sleepdienst uitgeoefend, door
de sleepbooten Staalduin en Kijkduin, van 15 April tot 15
December aangevuld met de sleepboot Wesp, terwijl in drukke
tijden ook de sleepboot Maassluis assisteerde. De sleepbooten
Staalduin en Kijkduin werden enkele malen vervangen door
de Gier en Maassluis, daar eerstgenoemde sleepbooten dan
voor het jaarlijksche Rijksonderzoek der ketels of voor
ketelreiniging naar Maassluis moesten.
Pe faavep was ip die gevallen dps slechts gedekt door één
verscheidene proeven genomen, terwijl in de maand April
Z. K. H. Prins Hendrik een tocht met de motorboot meemaakte.
3 April kwam de schokker SCH. 3 in de haven met
de equipage (3 man) van de vischslqep O.S. 75, welke in
zinkende staat op zee was verlaten. Den avond van denzelfden
dag werd het vaartuig door een gedeelte der bemanning van
den logger SCH. 410, welke hierop was overgegaan in de
haven gebracht, doch zij geraakte in de buitenhaven aan
den grond en ging verloren. 16 April kwam de blazer
Prins Hendrik binnen, ten einde het wrak van Rijkswege op
te ruimen en daarmede werd direct aangevangen, doch het
wrak sloeg 18 April uit elkander en de wrakstukken werden
door de blazer opgeruimd. 2 Juni werden ten verzoeke
van Burgemeester en Wethouders de wrakstukken publiek
om contant geld verkocht.
21 April brak de Staalduin de koning van het roer
bij het stooten in de buitenhaven en moest zij naar Rotterdam
om gerepareerd te worden.
22 April geraakte de schokker SCH. 46 door het
breken van den sleeptros bij het uitsleepen in de branding.
Daar er gevaar voor stranding bestond en de sleepbooten niet
konden assisteeren wegens den lagen waterstand, verleende
de motorreddingboot hulp, sleepte het vaartuig uit de branding,
waarna dit op eigen gelegenheid weder zee koos.
25 Augustus werd de logger SCH. 160 met een
stijven W Z.W. wind, buiig weer, en veel branding in en
voor de buitenhaven, uitgesleept. In den mond daarvan
brak de sleeptros waardoor hij langs het Noorderhoofd op
de daar benoorden gelegen Delftlandsche krib strandde.
Hoewel de motorreddingboot oogenblikkelijk langszij was,
wilde de equipage het vaartuig niet verlaten. 25 Sept,
werd het na vele vergeefsche pogingen vlot gebracht,
op de helling gezet, en in beschadigden toestand verkocht
aan een reeder te Vlaardingen. Na de lekkage gestopt te
hebben werd het naar die plaats gesleept.
VERSLAG DER VISSCHERSHAVEN.