20 28 Resultaten van het onderwijs. De resultaten van het onder wijs kunnen over ’t algemeen bevredigend genoemd worden op sommige scholen zijn zij zeer voldoende, op enkele zeer goed. Op een der Scheveningsche scholen (Duinstraat Noord zijde) is veel schoolverzuim. Om de hoogere klassen bevolkt te houden en de kinderen gedurende den korten tijd, dien ze schoolgaan, zooveel mogelyk by te brengen, gaat de be vordering sneller dan gewenscht is. Het Hoofd der school aan de Botterdamschestraat schrijft: „Hoewel de uitkomsten van het onderwijs over’t algemeen bevredigend zijn te noemen, moet een uitzondering gemaakt worden voor het Taal- en Stelonderwys. Hoewel aan deze vakken veel zorg besteed wordt, zijn de resultaten daaraan niet evenredig, gereedschap, als griffels, potlooden en pennehouders, bene vens een kokertje van gemeentewege te verstrekken, zoowel uit een hygiënisch als opvoedkundig oogpunt ware dit wen- schelijk. Vele kinderen toch hebben de slechte gewoonte griffels, potlooden, pennehouders naar den mond te brengen. Heeft ieder zijn eigen gereedschap, dan kan er bovendien op worden toegezien, dat dit in orde zy, waardoor de zin van orde en netheid ontwikkeld en het kind geleerd kan worden, dat het voor het hem toebehoorend materiaal in zekeren zin aansprakelijk is. De leerlingen van 23 scholen maakten schoolreisjes, naar Leiden (Hortus), Arnhem en omstreken, Rotterdam, Oostvoorne Zeist, Haarlem, Hoek van Holland e. a. Schoolwandelingen werden op verreweg de meeste scholen vry geregeld gehouden ter verkrijging der kennis van de naaste omgeving, tot steun van het onderwijs in de aardrijks kunde en de kennis der natuur. VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Schoolwandeling’en en schoolreisjes. Noch schoolwandelin- gen, noch schoolreisjes hadden plaats op de navolgende 8 scholenNieuwe Schoolstraat, Atjehstraat, Falckstraat. Zus terstraat, Van Merlenstraat, Alexanderplein, Hemsterhuisstraat De Vliegerstraat, Zuidwal.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 477