20 34 Gymnastiek. Klassikaal onderwijs in de gymnastiek komt slechts voor op 23 scholen. Van sommige beperkt zich dat Sehoolbaden. Nergens wordt gebruik gemaakt van school- baden. het voedsel op de scholen zelf gebruikt wordt, onder leiding van het personeel. Spraakgebrekkige en achterlijke kinderen. Van 32 scholen kwam bericht, dat er geen achterlijke of spraakgebrekkige leerlingen voorkwamen, deze scholen waren meestal insti tuten en scholen voor meergegoeden, op alle andere kwamen zoowel achterlijke als spraakgebrekkige leerlingen voor. De achterlijke vonden meestal plaatsing op school E, soms bleek er geen plaats op die school te zijn. Een schoolhoofd klaagt over onwil van de ouders. Voor de spraakgebrekkigen vond men leiding bij de ge meentelijke inrichting. Men roemde het onderwijs van den heer Van Lier en mej. Van Dantzig, wier resultaten zeer bevredigend werden geacht. Leerlingen van meervermogende ouders werden met pri vaatles geholpen. Op de school Kerklaan Scheveningen bleek een gediplomeerd spraakleeraar aanwezig onder het personeel. Het Hoofd noemt diens resultaten „bevredigend”. Sparen. Op 16 bijzondere scholen wordt het sparen direct aangemoedigd door spaarbankboekjes en spaarzegels. Over het resultaat is men daar tevreden. Een school is er na een proefneming mede geëindigd. Het betrokken Hoofd, J. van Baal (Heemraadstraat 177 Scheveningen), geeft als zijne meening, dat niet de kinderen, maar de ouders sparen en, als zij het noodig oordeelen, het geld weer van de Spaar bank halen. Een ander Hoofd meent, dat sparen aanmoedigen, taak der ouders is. Op een school wordt gespaard door de hoogere klasse voor het maken van een schoolreisje, op een andere voor de Zending. Op enkele andere scholen werd tot spaarzaamheid opgewekt door bespreking. VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 483