20
34
Gymnastiek. Klassikaal onderwijs in de gymnastiek komt
slechts voor op 23 scholen. Van sommige beperkt zich dat
Sehoolbaden. Nergens wordt gebruik gemaakt van school-
baden.
het voedsel op de scholen zelf gebruikt wordt, onder leiding
van het personeel.
Spraakgebrekkige en achterlijke kinderen. Van 32 scholen
kwam bericht, dat er geen achterlijke of spraakgebrekkige
leerlingen voorkwamen, deze scholen waren meestal insti
tuten en scholen voor meergegoeden, op alle andere kwamen
zoowel achterlijke als spraakgebrekkige leerlingen voor. De
achterlijke vonden meestal plaatsing op school E, soms bleek
er geen plaats op die school te zijn. Een schoolhoofd klaagt
over onwil van de ouders.
Voor de spraakgebrekkigen vond men leiding bij de ge
meentelijke inrichting. Men roemde het onderwijs van den
heer Van Lier en mej. Van Dantzig, wier resultaten zeer
bevredigend werden geacht.
Leerlingen van meervermogende ouders werden met pri
vaatles geholpen. Op de school Kerklaan Scheveningen bleek
een gediplomeerd spraakleeraar aanwezig onder het personeel.
Het Hoofd noemt diens resultaten „bevredigend”.
Sparen. Op 16 bijzondere scholen wordt het sparen
direct aangemoedigd door spaarbankboekjes en spaarzegels.
Over het resultaat is men daar tevreden. Een school is er
na een proefneming mede geëindigd. Het betrokken Hoofd,
J. van Baal (Heemraadstraat 177 Scheveningen), geeft als
zijne meening, dat niet de kinderen, maar de ouders sparen
en, als zij het noodig oordeelen, het geld weer van de Spaar
bank halen. Een ander Hoofd meent, dat sparen aanmoedigen,
taak der ouders is. Op een school wordt gespaard door de
hoogere klasse voor het maken van een schoolreisje, op een
andere voor de Zending. Op enkele andere scholen werd tot
spaarzaamheid opgewekt door bespreking.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.