20
44
waarin de leerlingen zich vertoonen, niets te wenschen over
laat, ja gewoonlijk zich kenmerkt door bijzondere netheid;
dit geldt vooral van de meisjes.
De verschillende vakken van het lager onderwijs: Neder-
landsche taal, lezen, rekenen, geschiedenis, natuurkunde,
zingen, handwerken, worden aangevuld met: Fransch, ge
zondheidsleer, staatsinrichting, kasboekhouden, stenographic,
machineschrijven, algemeene kennis, handenarbeid (slöjd),
koken, strijken.
Merkwaardig is de liefde voor de Fransche taal, die tal
van leerlingen lokt, zoodat de scholen, die het onderwijs
dezer taal niet op haar programma hebben, met kleiner
aantal leerlingen tevreden moeten zijn.
Sommige Hoofden zouden wenschen, dat alleen die leer
lingen, die reeds onderwijs in het Fransch genoten hadden,
tot dit (dan terecht) herhalingsonderwys werden toegelaten.
Dan zou de kans op goede vrucht grooter en het aanzienlijk
aantal uren, aan dit onderwijs gewijd, meer gerechtvaar
digd zijn.
Algemeen erkend is het groot nut der kennis van allerlei
wetten en verordeningen, waarmede de volwassen burger,
de arbeider niet het minst, heeft te doen in het dagelijksch
leven. Wetten van verzekering tegen ziekte en tegen'onge
vallen, de wet van de Militie en de Spaarbank, de Kinder
wetten, het Arbeidscontract, onze Staatsinstellingen ziedaar
onderwerpen, die in de lagere school niet of slechts terloops
kunnen besproken en hier uitvoeriger behandeld worden.
Een uitbreiding van 2 tot 3 avonden wordt voor den
zomercursus door sommige Hoofden wenschelijk geacht.
Evenzoo uitbreiding van den wintercursus van 6 maanden.
De leermiddelen worden voldoende of ruim voldoende ge
noemd. Is het Hoofd der avondschool tevens Hoofd der dag
school, zoo heeft hij des avonds beschikking over de aan
wezige leermiddelen. Vereenigt hij beide functies niet, dan
zal de vergunning, door het Hoofd der dagschool verleend,
om die leermiddelen des avonds te gebruiken, aan het
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.