aanzienlijk; de visch- of trawllijn is minder zwaar en bijge
volg minder kostbaar, het vischtuig in zijn geheel lichter,
waardoor bij zwakke- wind het net nog voortgesleept kan
worden, dus de vischtijden vermeerderen. De uitkomst is
zeer bevredigend geweest en het vooruitzicht bestaat, dat
deze wijze van visschen een toekomst tegemoet gaat. Voor
een visscherij als die met het trawlnet, die voortdurend
nadeelige resultaten oplevert, is iedere besparing van kosten
van groot belang en zal deze verbetering kunnen mede
werken nieuw leven in die tak van nijverheid te brengen.
De aanvoer van groote schol en schelvisch, die in gezouten
toestand wordt aangebracht, behoort tot het verledene. Het
visschen op de Doggersbank levert niets meer op, waardoor
tegenwoordig die vischplaats niet meer bezocht wordt en
men genoodzaakt is op onze kust te blijven om wat klein
schol, scharren, bot en enkele tongen te bemachtigen.
De schrobnet- of trawlvisscherij bleef tot heden winstder-
vend, berokkent den reeder dikwijls nog groot nadeel door
verlies van netten of het geheele vischtuig, zoodat ook hij,
hoe overtuigd ook van het nut tot vorming van bekwame
visschers, deze visscherij zal moeten opgeven.
Voor den handelaar, die zich beklaagt over weinig aan
voer, voor den werkman, die belast is met de behandeling
en verzending der aangebrachte visch, zou dit nadeelig zijn
en zeker eene groote teleurstelling, daar juist door de inge
bruikneming der haven grootere aanvoeren werden verwacht,
waardoor dan meerdere arbeid zou zijn verkregen.
De ongeschiktheid der binnenhaven, om des winters als
berghaven te dienen, heeft zeker eenigen invloed daarop;
heeft men in de Maashavens veilige ligging moeten zoeken,
dan zijn de kosten voor gereedmaking tot uitoefening der
trawlvisscherij hooger, en dit werkt niet mede. De worm-
plaag, hoewei minder erg dan in het vorige jaar, mag ook
in het nadeel tot deelneming aan die visscherij genoemd
worden. De schepen daardoor aangetast vereischen namelijk
ingrijpende herstellingen en moeten daartoe langen tijd op
de sleephelling verblijven, waarvoor de gelegenheid het best
te vinden is tijdens den duur der trawlvisscherij. Het aantal
stoomschepen voor deze visscherij moge te IJmuiden ver-
nreerderen of gehandhaafd blijven, hier ter plaatse zal dit
niet het geval zijn met het oog op onze ondiepe haven. De
^cheveningsche vloot heeft er slechts twee, de derde die
huipstoomvermogen had is veranderd in een gewonen zeil-
logger en sedert in andere handen overgegaan. De resultaten
der vangst met die schepen zijn beter, omdat zij steeds ook
bij ongunstigen wind en windstilte kunnen visschen en door
hun snelheid gemakkelijker andere vjschgronden kunnen
5
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. 35