aanzienlijk; de visch- of trawllijn is minder zwaar en bijge volg minder kostbaar, het vischtuig in zijn geheel lichter, waardoor bij zwakke- wind het net nog voortgesleept kan worden, dus de vischtijden vermeerderen. De uitkomst is zeer bevredigend geweest en het vooruitzicht bestaat, dat deze wijze van visschen een toekomst tegemoet gaat. Voor een visscherij als die met het trawlnet, die voortdurend nadeelige resultaten oplevert, is iedere besparing van kosten van groot belang en zal deze verbetering kunnen mede werken nieuw leven in die tak van nijverheid te brengen. De aanvoer van groote schol en schelvisch, die in gezouten toestand wordt aangebracht, behoort tot het verledene. Het visschen op de Doggersbank levert niets meer op, waardoor tegenwoordig die vischplaats niet meer bezocht wordt en men genoodzaakt is op onze kust te blijven om wat klein schol, scharren, bot en enkele tongen te bemachtigen. De schrobnet- of trawlvisscherij bleef tot heden winstder- vend, berokkent den reeder dikwijls nog groot nadeel door verlies van netten of het geheele vischtuig, zoodat ook hij, hoe overtuigd ook van het nut tot vorming van bekwame visschers, deze visscherij zal moeten opgeven. Voor den handelaar, die zich beklaagt over weinig aan voer, voor den werkman, die belast is met de behandeling en verzending der aangebrachte visch, zou dit nadeelig zijn en zeker eene groote teleurstelling, daar juist door de inge bruikneming der haven grootere aanvoeren werden verwacht, waardoor dan meerdere arbeid zou zijn verkregen. De ongeschiktheid der binnenhaven, om des winters als berghaven te dienen, heeft zeker eenigen invloed daarop; heeft men in de Maashavens veilige ligging moeten zoeken, dan zijn de kosten voor gereedmaking tot uitoefening der trawlvisscherij hooger, en dit werkt niet mede. De worm- plaag, hoewei minder erg dan in het vorige jaar, mag ook in het nadeel tot deelneming aan die visscherij genoemd worden. De schepen daardoor aangetast vereischen namelijk ingrijpende herstellingen en moeten daartoe langen tijd op de sleephelling verblijven, waarvoor de gelegenheid het best te vinden is tijdens den duur der trawlvisscherij. Het aantal stoomschepen voor deze visscherij moge te IJmuiden ver- nreerderen of gehandhaafd blijven, hier ter plaatse zal dit niet het geval zijn met het oog op onze ondiepe haven. De ^cheveningsche vloot heeft er slechts twee, de derde die huipstoomvermogen had is veranderd in een gewonen zeil- logger en sedert in andere handen overgegaan. De resultaten der vangst met die schepen zijn beter, omdat zij steeds ook bij ongunstigen wind en windstilte kunnen visschen en door hun snelheid gemakkelijker andere vjschgronden kunnen 5 VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. 35

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 840