35 O 13 nemende vaartuigen zou ook reeds hierop van grooten in vloed zijn. Daartegenover winnen zij vischtijd. Het aantal schokkers, na ingebruikneming der haven successievelijk aangekocht door Scheveningen, is weder met 2 vermeerdert en bedraagt thans 8, zoodat het aantal van 1906 weder is bereikt. Bij goed weer oefenen zij de kust- visscherij uit en brengen bijna dagelijks hun vangst levend aan den afslag. De besommingen liepen nogal uiteen, ook hieronder loopen meer en minder gelukkigen. Het resultaat is over het geheel niet gunstig, zooals is op te maken uit de niet uitbreiding van het aantal in drie jaren tijd, terwijl de omstandigheid van den teruggang der trawl visscherij, een prikkel is voor de visschers om in hun bedrijf werk te zoeken in hun tijd van gedwongen rust. Het is echter voor onze visschers, meer opgeleid voor de groote visscherij en gewoon op grootere vaartuigen, een nog nieuw bedrijf, waar aan andere eischen gesteld worden. Meer of minder bestendig weêr speelt ook hierbij een belangrijke rol. Toch kan opge merkt worden, dat deze vaartuigen met beter resultaat gebe zigd kunnen worden in de aan de Zuiderzee gelegen plaatsen, om daar in de slechtste tijden van het seizoen de Zuiderzee te bevisschen en bij meer vast weêr de Noordzee, vooral de kleinere soort onder deze vaartuigen. Hier moet men te veel vangtijd ongebruikt laten voorbijgaan, daar alleen de Noordzee wordt bevischt, waarvoor vele dier vaartuigen de zeewaardig heid missen. Vele elders te huis behoorende schokkers maakten gebruik van de haven om hun vangst hier te verkoopen. Gedurende de zomermaanden en het najaar werd door 172 schokkers uit de verschillende kustplaatsen der Zuiderzee en uit de Maashavens hier hun vangst verkocht, die gezamenlijk 3805 reizen maakten. Het hoogste cijfer binnengekomen kust vaarders op eén (lag bedroeg 75. Van scheepstimmerwerven als zoodanig is geen sprake meernoch nieuwe bommen, noch z.g. loggerbommen werden aangebouwd en zullen ook wel niet meer aangebouwd worden. Als doelmatig voor onze haven zal wel aangewezen zijn de ijzeren logger, Fransch model, die geen meerderen diepgang heeft dan een bom met kiel, waarvan tegenwoordig alle bommen voorzien zijn. Verandering aan aangekochte sloepen en kotters kwam niet voor; de vloot werd met dit soort schepen niet uitge- bréid. Zij zijn dóór grooten diepgang voor onze haven onge schikt en goede vertimmering is zeer duur, zoodat het aan- knopen van nieuwe schepen voordeeliger is. Hetjaarlijksche onderhoud geeft echter voldoende werk aan de scheeps timmerlieden, vooral nu vele schepen gebruik maken van de VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 848