35
O
13
nemende vaartuigen zou ook reeds hierop van grooten in
vloed zijn. Daartegenover winnen zij vischtijd.
Het aantal schokkers, na ingebruikneming der haven
successievelijk aangekocht door Scheveningen, is weder met
2 vermeerdert en bedraagt thans 8, zoodat het aantal van
1906 weder is bereikt. Bij goed weer oefenen zij de kust-
visscherij uit en brengen bijna dagelijks hun vangst levend
aan den afslag. De besommingen liepen nogal uiteen, ook
hieronder loopen meer en minder gelukkigen. Het resultaat
is over het geheel niet gunstig, zooals is op te maken uit
de niet uitbreiding van het aantal in drie jaren tijd, terwijl
de omstandigheid van den teruggang der trawl visscherij,
een prikkel is voor de visschers om in hun bedrijf werk te
zoeken in hun tijd van gedwongen rust. Het is echter voor
onze visschers, meer opgeleid voor de groote visscherij en
gewoon op grootere vaartuigen, een nog nieuw bedrijf, waar
aan andere eischen gesteld worden. Meer of minder bestendig
weêr speelt ook hierbij een belangrijke rol. Toch kan opge
merkt worden, dat deze vaartuigen met beter resultaat gebe
zigd kunnen worden in de aan de Zuiderzee gelegen plaatsen,
om daar in de slechtste tijden van het seizoen de Zuiderzee
te bevisschen en bij meer vast weêr de Noordzee, vooral de
kleinere soort onder deze vaartuigen. Hier moet men te veel
vangtijd ongebruikt laten voorbijgaan, daar alleen de Noordzee
wordt bevischt, waarvoor vele dier vaartuigen de zeewaardig
heid missen.
Vele elders te huis behoorende schokkers maakten gebruik
van de haven om hun vangst hier te verkoopen. Gedurende
de zomermaanden en het najaar werd door 172 schokkers
uit de verschillende kustplaatsen der Zuiderzee en uit de
Maashavens hier hun vangst verkocht, die gezamenlijk 3805
reizen maakten. Het hoogste cijfer binnengekomen kust
vaarders op eén (lag bedroeg 75.
Van scheepstimmerwerven als zoodanig is geen sprake
meernoch nieuwe bommen, noch z.g. loggerbommen werden
aangebouwd en zullen ook wel niet meer aangebouwd worden.
Als doelmatig voor onze haven zal wel aangewezen zijn de
ijzeren logger, Fransch model, die geen meerderen diepgang
heeft dan een bom met kiel, waarvan tegenwoordig alle
bommen voorzien zijn.
Verandering aan aangekochte sloepen en kotters kwam
niet voor; de vloot werd met dit soort schepen niet uitge-
bréid. Zij zijn dóór grooten diepgang voor onze haven onge
schikt en goede vertimmering is zeer duur, zoodat het aan-
knopen van nieuwe schepen voordeeliger is. Hetjaarlijksche
onderhoud geeft echter voldoende werk aan de scheeps
timmerlieden, vooral nu vele schepen gebruik maken van de
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.