t s i 15 De deining bij storm, zelfs bij ruw weer, veroorzaakt veel schade aan de vaartuigen door botsing en het voortdurend breken der touwen, waarmede zij vastgemeerd liggen, zelfs als deze geheel nieuw zijn. Hierdoor is van overwinteren geen sprake. Gevolg daarvan was dan ook dat evenals vorige jaren de vaartuigen noodgedwongen hun laatste reis te Vlaar- dingen binnenliepen, waar, dank zij de uitbreiding der haven, een veilige ligplaats voor een groot deel onzer vloot werd gevonden. Moge de gemeente hier spoedig een verbetering in weten te brengen, al is het ten koste van een groot financieel offer, daar zoowel haar belang als dat van de visschers, reeders en neringdoenden er bij betrokken is. Het bouwen van pak huizen op door de gemeente uit te geven grond blijft zeker achterwege, zoolang de binnenhaven onbruikbaar blijkt voor het bedrijf. Ook de havengelden zijn natuurlijk belangrijk minder. Voor de berging onzer vloot is de haven niet alleen onveilig, doch ook te klein, zoodat uitbreiding dringend noo- dig is; verbetering en uitbreiding dient dus samen te gaan. Het oog is nu gevestigd op de door den Raad benoemde commission, die deze gewichtige zaak door hare voorlichting tot gunstige oplossing kunnen voorbereiden. Het aantal te Schiedam en Delftshaven binnenkomenden is stationnair gebleven. De reeders, die daar reeds eenige jaren pakhuizen in eigendom hebben en tevens handelaars zijn en dus zelf de haring tot zich nemen, geven daaraan voorloopig de voorkeur, vooral nu zij zien, dat onze haven verre van voldoende isvan botsen en stooten is daar geen sprake. Een groot deel der in de Maashavens aangebrachte pekel haring werd, evenals vorige jaren, hier verkocht in kantjes, evenals die, hier door de bommen of de loggers in de haven binnengebrachtwel een bewijs, dat die wijze van verkoop voordeeliger wordt geacht, dan die in gepakte tonnen. De oorzaak daarvan is te vinden in de onkostenrekening keur- en pakloon en vooral de aftrek van een gulden per ton voor de zoogenaamde VR (vrak) gekeurde, die voor den handel zoo goed als gelijkwaardig zijn. Het keuren komt wel ten goede van den koopman, doch is het nadeel van visscher en reeder waarborg voor de comsüinptie geeft deze keur niet. 'i 4. Scheepvaart. Aan het einde van 1908 waren in deze gemeente 185 vaar tuigen van 10 of meer tonnen inhoud. De beurt-, pak- of marktschepen van en op ’s-Gravenhage varende, meten te zamen 2231 ton en de stoom booten tus- schen deze gemeente en andere plaatsen en vice-versa, hebben i I VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. 35

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 850