35 38 IV. tot Zijne Excellentie den Minister van Waterstaat, in daar op die wijze een zelfstandig oordeel zou kunnen worden gevormd over de vraag, in hoeverre een verbod van het gebruik van loodwithoudende verven zonder bezwaar voor de practijk zou kunnen worden uitgevaardigd. Op deze gronden wendde de Kamer zich tot den Raad met verzoek zyn invloed aan te wenden tot het by wijze van proef aanwenden van zinkwithoudende verven bij voor de gemeente uit te voeren verfwerk. verband met een door de Handelsreizigersvereeniging „Noord- Holland” met den Raad van Administratie der Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maatschappij gevoerde correspondentie, betreffende het heffen van een toeslag voor het vervoer met de treinen 212D en 241D. Waar velen in het verkeer met Twente van deze treinen moeien gebruik maken, levert het heffen van dezen toeslag inderdaad groote bezwaren op. De Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatschappij bleek echter, wellicht in verband met III. tot Burgemeester en Wethouders van ’s-Gravenhage ter voldoening aan een verzoek om advies betreffende de vraag, of de behoefte was gebleken aan de invoering van speciale tramwagens voor vischverkoopers en verkoopsters, als bedoeld bij art. 31, zesde alinea, der aan de Haagsche Tramwegmaatschappij verleende vergunning. Uit een onderzoek, ingesteld door een der Scheveningscbe leden der Kamer was haar gebleken, dat de invoering dier speciale wagens door belanghebbenden zeer op prijs zou worden gesteld, wanneer het tarief voor het na te melden traject niet hooger werd bepaald dan 5 cent per enkele rit. Volgens de verstrekte inlichtingen gaan de meeste visch verkoopers en -verkoopsters tusschen 8 en 9*^ uur ’s morgens van Scheveningen naar den Haag; het terugkeeren loopt natuurlijk uiteen, naarmate zij spoediger of later hun waar aan den man hebben gebracht. Het meerendeel gaat tusschen 2 en 4 uur ’s namiddags weer naar Scheveningen terug. Wenschelijk zou het dus zyn, dat de speciale wagens ge durende de aangegeven uren eenige ritten maakten met tusschenpoozen van b.v. een kwartier. Het zou aanbeveling verdienen de wagens te Scheveningen te laten afrijden van de Protestantsche Kerk door de Was sen aarschestraat, de Badhuiskade, Badhuisstraat, Scheve- ningscheweg tot de Anna Paulownastraat (Laan Copes van Cattenburch) en van uit den Haag: Anna Paulownastraat langs den Ouden weg door de Keizerstraat naar de Protes tantsche Kerk. VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1908 | | pagina 873