42
2
doen. Wat de resultaten in het algemeen aangaat, deze zijn
goed te noemen.
Over de geheele gemeente namen er in 1909 334 leerlingen
aan het onderwijs deel.
Naar de als genezen ontslagen leerlingen werd door de
Commissie 3 en 6 maanden na het voorloopig ontslag bij de
betrokken Hoofden van scholen geïnformeerd, met de vol
gende uitkomsten:
Door de Commissie werden aan de betrokken Hoofden
van scholen de volgende vragen gedaan:
1. Komt het op uwe school voor, dat sommige leerlingen
door het bywonen der spreeklessen in het gewone onderwijs
zijn achtergeraakt
2. Is het wel voorgekomen, dat door het bijwonen der
spreeklessen sommige leerlingen aan het eind van den cursus
niet konden worden bevorderd?
3. Wat acht gy van meer belang: dat het spraakgebrek
wordt verbeterd, indien mogelyk genezen, ook al raakt de
leerling daardoor op school ten achter,
dan wel, dat de spreeklessen worden gestaakt of vermin
derd, indien de leerling door die lessen op school minder
vorderingen maakt
Uit de antwoorden bleek, dat het nadeel van de spreek
lessen op het gewone onderwys niet groot is, maar toch <>ok,
dat het goed is die nadeelen zoo gering mogelijk te maken.
Kring Rijswijksche Plein.
Na 3 maanden werd geïnformeerd naar 28 leerlingen.
3 waren van de scholen vertrokken, 4 waren teruggevallen,
21 bleven goed spreken. Na 6 maanden werd geïnformeerd
naar 20 leerlingen. 1 was vertrokken, 19 bleven goed spreken.
Kring Koningstraat.
Na 3 maanden werd geïnformeerd naar 59 leerlingen.
8 waren vertrokken, 4 waren teruggevallen, 47 bleven goed
spreken. Na 6 maanden werd geïnformeerd naar 52 leer
lingen. 4 waren vertrokken, 3 teruggevallen, 45 bleven goed
spreken.
Kring Lijnbaan.
Na 3 maanden werd geïnformeerd naar 63 leerlingen.
5 waren vertrokken, 4 teruggevallen, 54 bleven goed spre
ken. Na 6 maanden werd geïnformeerd naar 73 leerlingen.
3 waren vertrokken, 10 teruggevallen, 60 bleven goed
spreken.
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.