42 r 12 VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. Van myn kant is verzuim op te teekenen wegens onge steldheid, op 15 September, 12 October, 10 November. De „medewerking” buiten beschouwing latende, kan van de belangstelling der ouders het beste getuigd worden, wat den werkkring in de oude stad betreft. Te Scheveningen was oorspronkelijk het tegengestelde van belangstelling by de ouders aanwezig, zoodat H.H. Hoofden der scholen een moeilijke taak hadden de Zaak van het Spreekonderwys daar voor te bereiden. Langzamerhand is echter wel belangstelling ontstaan, wat mij bleek bij het huisbezoek; allereerst door de verklaring der ouders, dat zij meer aandacht schonken aan de spraak van hun kind dan door den leerling zelf, als hij vertelde broertjes of zusjes datgene te leeren, wat hem op de les werd by gebracht. Dat „leeren” nemende voor wat het is, blykt toch uit de zucht tot voor- en nadoen, dat van de lessen in het gezin iets blyft hangen. De medewerking van H.H. Artsen werd ingeroepen ten behoeve van een leerlinge van den cursus Rijsw. Plein en van 6 leerlingen te Scheveningen. De eerstbedoelde leerlinge werd operatief behandeld in het Gemeente-Ziekenhuis, wegens gehemelte-gebrek. Van de 6 Scheveningsche leerlingen werden 3 behandeld aan de Polikliniek, Prinsegracht; 2 van deze operatief aan woeke ringen; 1 door toediening van geneesmiddelen. Dit laatste geval betrof verdikking van het slijmvlies der neusholte. De 3 andere leerlingen werden behandeld door de huisartsen: Doktoren Vrijland, A. de niet en Mol. Verder ontvingen nog 2 ouderparen het formulier F.; 1 formulier is tevens bestemd voor den tandaits. De volgende hulpmiddelen werden by het onderricht ge bruikt Metronoom, Malzl. Spiegels. Spatels. Lucifers. Draden garen. Bord. Bank voor ademoefeningen. Hierby zij opgemerkt, dat het garen diende voor lispelaars, om achter de ondertanden te worden gehouden, wat de juiste ligging der tongpunt vergemakkelijkt. Dit eenvoudig1' middel leidde tot een snel resultaat. Leermiddelen Honigh en Vos: Van eigen bodem. Veldkamp, Scheepstra en Walstra: Spreken en lezen. I. van GelderenDe Ned. Taal in de Lagere School, 2 deden.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 1106