42
r
12
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.
Van myn kant is verzuim op te teekenen wegens onge
steldheid, op 15 September, 12 October, 10 November.
De „medewerking” buiten beschouwing latende, kan van
de belangstelling der ouders het beste getuigd worden, wat
den werkkring in de oude stad betreft.
Te Scheveningen was oorspronkelijk het tegengestelde van
belangstelling by de ouders aanwezig, zoodat H.H. Hoofden
der scholen een moeilijke taak hadden de Zaak van het
Spreekonderwys daar voor te bereiden. Langzamerhand is
echter wel belangstelling ontstaan, wat mij bleek bij het
huisbezoek; allereerst door de verklaring der ouders, dat
zij meer aandacht schonken aan de spraak van hun kind
dan door den leerling zelf, als hij vertelde broertjes of zusjes
datgene te leeren, wat hem op de les werd by gebracht. Dat
„leeren” nemende voor wat het is, blykt toch uit de zucht
tot voor- en nadoen, dat van de lessen in het gezin iets
blyft hangen.
De medewerking van H.H. Artsen werd ingeroepen ten
behoeve van een leerlinge van den cursus Rijsw. Plein en
van 6 leerlingen te Scheveningen.
De eerstbedoelde leerlinge werd operatief behandeld in
het Gemeente-Ziekenhuis, wegens gehemelte-gebrek. Van de
6 Scheveningsche leerlingen werden 3 behandeld aan de
Polikliniek, Prinsegracht; 2 van deze operatief aan woeke
ringen; 1 door toediening van geneesmiddelen. Dit laatste
geval betrof verdikking van het slijmvlies der neusholte.
De 3 andere leerlingen werden behandeld door de huisartsen:
Doktoren Vrijland, A. de niet en Mol. Verder ontvingen nog
2 ouderparen het formulier F.; 1 formulier is tevens bestemd
voor den tandaits.
De volgende hulpmiddelen werden by het onderricht ge
bruikt
Metronoom, Malzl.
Spiegels.
Spatels.
Lucifers.
Draden garen.
Bord.
Bank voor ademoefeningen.
Hierby zij opgemerkt, dat het garen diende voor lispelaars,
om achter de ondertanden te worden gehouden, wat de
juiste ligging der tongpunt vergemakkelijkt. Dit eenvoudig1'
middel leidde tot een snel resultaat.
Leermiddelen
Honigh en Vos: Van eigen bodem.
Veldkamp, Scheepstra en Walstra: Spreken en lezen.
I. van GelderenDe Ned. Taal in de Lagere School, 2 deden.