42 14 VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. Ook te Scheveningen kwamen dubbele gebreken voor, stotteren en stamelen, stotteren en lispelen, hooge-s en Z-stamelen, Z-stamelen en open neusklank. Opvallend is daar het aantal kinderen, ook volwassenen, behept met gehemelte- gebreken. Het was mij niet weggelegd ook maar één van deze categorie in behandeling te krygen. Hierover straks vele bijzonderheden onder de rubriek „niet geplaatste leerlingen Van de school Duinstraat 55 zijn 2 leerlingen der le klasse ingeschreven, die ik ook met volle instemming van het schoolpersoneel voor achterlijk durf verklaren. Zij maken evenwel groote vorderingen en zullen de normale spraak zeer zeker verwerven, wat de techniek betreft. Daar de klasse van stamelaars langzamerhand is verloopen, worden nu op aanwijzing van den heer Hooftman, die den Hen November met den heer Valken den Cursus bezocht, de 3 groepen over de 2 uren verdeeld, zoodat iedere groep dus 40 minuten onderwezen wordt. Mededeelingen en opmerkingen over leerlingen als hersteld ontslagen. 1. R. L. school Lamgroen. Stotteraar, 8 jaar. Tamelijk domme jongen, die zeer lang slecht sprak in school, terwijl hij reeds eenige maanden in de les zich zonder storingen uitdrukte. 2. M. B. school Duinstraat 55. Hevig stotteren. Onvoldragen kind (7 maanden)het nu 12-jarig meisje was zeer klierachtig gebleven uit Engelsche ziekte. Vreemde bouw van het hoofd, ademhaling door den mond. Stem zeer onvry, iets als ver kouden toon, wegens verdikking van het slijmvlies der neusholte. Door den huisarts, Dr. A. de Niet onderzocht, verklaarde deze dat hiertegen geen operatie mogelyk was. Ondanks velerlei oefeningen bleven de meeste spraakklanken, vooral klinkers en neusmedeklinkers, bijgeluiden behouden. Wat echter het voornaamste is: de leerlinge kon de school verlaten als stotteraarster-af. 3. W. F. School Duinstraat 10. De 2e. van 3 gebroeders- stotteraars, waarvan de oudste spoedig naar zee ging; ook de vader deed mee. Het H. d. S. vond het spreekonderwijs aan deze leerlingen eigenlijk onbegonnen werk. Toen ik bij de beide leerlingen het gewenschte resultaat mocht behalen, was ZEd. dan ook zeer verbaasd. 4. M. R. School Vijzelstraat. Hevig stotteraar, vooral op de ontploffingsgeluiden. Nadat R. 5 maanden mijn leerling was, verraste hy my met de mededeeling: „de meester zegt, dat ik de beste lezer van de klasse ben.” Kort daarna was ook de spontane spraak in orde. 5. M. v. R. School Badhuiskade. Hoorbare ademhaling wegens slecht functioneerende stemspleet. De zeer vli.jtig< I

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 1108