42
14
VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.
Ook te Scheveningen kwamen dubbele gebreken voor,
stotteren en stamelen, stotteren en lispelen, hooge-s en
Z-stamelen, Z-stamelen en open neusklank. Opvallend is daar
het aantal kinderen, ook volwassenen, behept met gehemelte-
gebreken. Het was mij niet weggelegd ook maar één van
deze categorie in behandeling te krygen. Hierover straks vele
bijzonderheden onder de rubriek „niet geplaatste leerlingen
Van de school Duinstraat 55 zijn 2 leerlingen der le klasse
ingeschreven, die ik ook met volle instemming van het
schoolpersoneel voor achterlijk durf verklaren. Zij maken
evenwel groote vorderingen en zullen de normale spraak
zeer zeker verwerven, wat de techniek betreft.
Daar de klasse van stamelaars langzamerhand is verloopen,
worden nu op aanwijzing van den heer Hooftman, die den
Hen November met den heer Valken den Cursus bezocht,
de 3 groepen over de 2 uren verdeeld, zoodat iedere groep
dus 40 minuten onderwezen wordt.
Mededeelingen en opmerkingen over leerlingen als hersteld
ontslagen.
1. R. L. school Lamgroen. Stotteraar, 8 jaar. Tamelijk
domme jongen, die zeer lang slecht sprak in school, terwijl
hij reeds eenige maanden in de les zich zonder storingen
uitdrukte.
2. M. B. school Duinstraat 55. Hevig stotteren. Onvoldragen
kind (7 maanden)het nu 12-jarig meisje was zeer klierachtig
gebleven uit Engelsche ziekte. Vreemde bouw van het hoofd,
ademhaling door den mond. Stem zeer onvry, iets als ver
kouden toon, wegens verdikking van het slijmvlies der
neusholte. Door den huisarts, Dr. A. de Niet onderzocht,
verklaarde deze dat hiertegen geen operatie mogelyk was.
Ondanks velerlei oefeningen bleven de meeste spraakklanken,
vooral klinkers en neusmedeklinkers, bijgeluiden behouden.
Wat echter het voornaamste is: de leerlinge kon de school
verlaten als stotteraarster-af.
3. W. F. School Duinstraat 10. De 2e. van 3 gebroeders-
stotteraars, waarvan de oudste spoedig naar zee ging; ook
de vader deed mee. Het H. d. S. vond het spreekonderwijs
aan deze leerlingen eigenlijk onbegonnen werk. Toen ik bij
de beide leerlingen het gewenschte resultaat mocht behalen,
was ZEd. dan ook zeer verbaasd.
4. M. R. School Vijzelstraat. Hevig stotteraar, vooral op
de ontploffingsgeluiden. Nadat R. 5 maanden mijn leerling
was, verraste hy my met de mededeeling: „de meester zegt,
dat ik de beste lezer van de klasse ben.” Kort daarna was
ook de spontane spraak in orde.
5. M. v. R. School Badhuiskade. Hoorbare ademhaling
wegens slecht functioneerende stemspleet. De zeer vli.jtig<
I