42
gedurende de
JAARVERSLAG van den cursus voor Spraakgebrekkige
Leerlingen te s-Gravenhage. (1 Mei 190924 Dec.
1909).
I
I
De lessen werden gegeven in het lokaal voor spreek-
onderwijs aan de school Ryswyksche Plein 38 (ingang Trek-
weg) op Maandag, Woensdag en Vrydag; in het lokaal
Koningstraat 1186 op Dinsdag, Donderdag en Zaterdag;
’s morgens van 810 uur.
Van een inrichting van lesroosters was
maand Mei geen sprake.
In naam werd begonnen met 34 leerlingen, in werkelijk
heid met zeven.
Het bleek mij later, dat de leerlingen wel vernomen had
den, dat de onderwijzeres in spreken zou vertrekken met
1 Mei, maar dat er op dienzelfden dag een andere onder
wijzeres zou komen, wisten ze niet. De heeren hoofden van
scholen hadden daarvan ook geen kennisgeving gehad. De
ouders en hoofden namen een afwachtende houding aan.
Daar men mij zonder eenige voorlichting had gelaten, kon
ik ook niet anders doen dan afwachten, wie komen zouden.
Tijdens mijn opleiding tot spraakleerares in Den Haag by
den heer L. van Lier, had ik den indruk gekregen, dat de
heeren hoofden van scholen het spreekonderwys allesbehalve
genegen waren en sommigen er zelfs vyandig tegenover
stonden.
De heeren hoofden te gaan bezoeken en hun te vragen
naar de reden van de verzuimen van hun spraakgebrekkige
leerlingen van de spreeklessen stond naar mijn meening
gelyk met het openen van den stryd.
Vooreerst gevoelde ik my daar niet toe geroepen. Mijn
bezoeken aan enkele ouders brachten mij tot de overtuiging,
dat zij ook niet op het spreekonderwys gesteld waren, en
menigeen verzocht mij zyn kind maar van de lessen te
willen ontheffen. Enkelen kreeg ik zoover, dat zy mij als
een gunst hun kinderen wel wilden sturen. Ook ontmoette
ik welwillende ouders, die alleen om den grooten afstan
bezwaar hadden in de spreeklessen.
De enkele leerlingen, die zoo nu en dan kwamen, kregen
hoofdelyk onderwijs, want aan eene verdeeling is klassen