1
IH
sll
50
31
b. Tonnenstelsel.
366 tonnen
559
116
1041 tonnen.
totaal
tegen 1117 in 1908 en 1234 in 1907.
Het jaarlijks verminderen van liet aantal tonnen vindt
zijn oorzaak hierin, dat de eigenaren door Burgemeester en
Wethouders worden verplicht aansluitingen op het gemeente-
riool te doen maken, telkens wanneer verbouwingen daartoe
aanleiding geven.
In bijlage B wordt aangegeven in welke straten nog privaat-
tonnen voorkomen.
De verwisseling der privaattonnen geschiedt met 5 wragens,
waarvan 2 met twee paarden bespannen en met 1 vaartuig.
De bestaande wagens en tonnen zijn van zeer ouderwetsehe
constructie, z’oodat bij de behoefte aan nieuw materieel aan
leiding bestond een ander model te volgen. Hierdoor en door
de toepassing van gegalvaniseerd ijzeren tonnen met gummi-
I sluiting, is het ongerief der oude wagens, n.l. het ver-
spreiden van stank bjj het rijden, geheel opgeheven. De
vervanging kan echter slechts in beperkte mate geschieden
aangezien rekening moet worden gehouden met de geleide
lijke vermindering van het aantal tonnen.
Deze dienst wordt kosteloos voor belanghebbenden uit
gevoerd; alleen voor zoover de-bouwwerken betreft met dien
verstande, dat de bouwer de aanschafflngskosten van de ton
hiet toebehooren vergoedt.
Hiervoor werd dit jaar f 418,ontvangen.
In den loop van de maand September werden te Scheve-
Hoewel in deze Gemeente de afvoer der faecaliën volgens
het spoelstelsel geschiedt, is er vooral in het oude deel der
stad en in Scheveningen nog een aanzienlijk aantal woningen,
waar de faecaliënafvoer om verschillende redenen door mid
del van het tonnenstelsel moet plaats hebben.
Voorts worden privaattonnen geplaatst bij bouwwerken,
wanneer dit w'ordt aangevraagd.
Op het einde van dit jaar stonden:
in woningen (stad)
in id. (Scheveningen)
bij bouwwerken
TONNENSTELSEL.
H
n
■ir