1 IH sll 50 31 b. Tonnenstelsel. 366 tonnen 559 116 1041 tonnen. totaal tegen 1117 in 1908 en 1234 in 1907. Het jaarlijks verminderen van liet aantal tonnen vindt zijn oorzaak hierin, dat de eigenaren door Burgemeester en Wethouders worden verplicht aansluitingen op het gemeente- riool te doen maken, telkens wanneer verbouwingen daartoe aanleiding geven. In bijlage B wordt aangegeven in welke straten nog privaat- tonnen voorkomen. De verwisseling der privaattonnen geschiedt met 5 wragens, waarvan 2 met twee paarden bespannen en met 1 vaartuig. De bestaande wagens en tonnen zijn van zeer ouderwetsehe constructie, z’oodat bij de behoefte aan nieuw materieel aan leiding bestond een ander model te volgen. Hierdoor en door de toepassing van gegalvaniseerd ijzeren tonnen met gummi- I sluiting, is het ongerief der oude wagens, n.l. het ver- spreiden van stank bjj het rijden, geheel opgeheven. De vervanging kan echter slechts in beperkte mate geschieden aangezien rekening moet worden gehouden met de geleide lijke vermindering van het aantal tonnen. Deze dienst wordt kosteloos voor belanghebbenden uit gevoerd; alleen voor zoover de-bouwwerken betreft met dien verstande, dat de bouwer de aanschafflngskosten van de ton hiet toebehooren vergoedt. Hiervoor werd dit jaar f 418,ontvangen. In den loop van de maand September werden te Scheve- Hoewel in deze Gemeente de afvoer der faecaliën volgens het spoelstelsel geschiedt, is er vooral in het oude deel der stad en in Scheveningen nog een aanzienlijk aantal woningen, waar de faecaliënafvoer om verschillende redenen door mid del van het tonnenstelsel moet plaats hebben. Voorts worden privaattonnen geplaatst bij bouwwerken, wanneer dit w'ordt aangevraagd. Op het einde van dit jaar stonden: in woningen (stad) in id. (Scheveningen) bij bouwwerken TONNENSTELSEL. H n ■ir

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 1302