52
4
den heer N. van Vliet, lid
Voor de verzameling van leermiddelen werd door uitzen
ding naar binnen- en buitenland van een aantal in vier
talen gestelde circulaires, een niet onaanzienlijke hoeveel
heid Handelsdruk werken verkregen; in het bijzonder vallen
te vermelden de inzendingen van de Nederlandsche Bank
('Agentschap te ’s-Gravenhage), de Provinciebank en de
Residentiebank, alsmede die van eenige Nederlandsche con
suls in het buitenland.
De drukwerken, door de terzake meest kundige der leer
aren in groepen verdeeld en gerangschikt, zullen by het
onderwys zeker goede diensten kunnen bewyzen. Overigens
werden ten behoeve van de leermiddelen verzameling enkele
monsters van handelsartikelen e. d. door vrijwillige schen
king verkregenhiervan vallen in het bijzonder te vermelden
een zéér volledige verzameling monsters koffie en thee, be
nevens enkele bij den handel in die artikelen gebruikte
voorwerpen van de firma van Seuren en Smit te Delft en
een verzameling monsters van rietsoorten met daarvan
vervaardigde voorwerpen van
der Commissie van Toezicht.
Aan de organisatie der verzameling, evenals aan die van I
de in wording zynde schoolbibliotheek, zal alsnog de noodigc
zorg gewyd moeten worden.
Op advies van de Commissie werd door den Directeur,
tot beider gerief een leerlingen-lijst op kaarten aangelegd,
waarmede beoogd werd steeds een duidelijk overzicht te
behouden van alle gegevens betreffende de schoolbevolking.
De bestaande vrije vakken-keuze, tengevolge waarvan de
verdeeling der leerlingen over de verschillende klassen en
leervakken zeer grillig is, bemoeilijkte het samensteller van
een kaartsysteem, dat aan alle eischen zou voldoen. Toch
is het mogelijk gebleken, door zorgvuldige inrichting der
kaarten en gebruikmaking van kaart-ruiters, een systeem
te verkrijgen, dat in staat stelt, op elk oogenblik zonder
eenige moeite een overzicht te nemen van de verb' <ding
der leerlingen over de verschillende vakken, leerjaren en
parallelklassen, terwyl het daarnaast op overzichtelyki wjjze
tijd nauwkeurig te onderzoeken, om tot het vinden van
afdoende maatregelen daartegen te geraken.
Ook aan de regeling van het huiswerk zal nogmaals de
aandacht geschonken moeten worden. Op grond van aan
de practyk van den cursus ontleende gegevens, omtrent
wenschelykheid en mogelykheid van het opgeven van meer
of minder huiswerk, zal het treffen van een definitieve
uniforme regeling terzake gewenscht zyn.
VERSLAG GEMEENTELIJKEN HANDELSCUUSIIS.