54 "I I -1 - 2 I 11 I 2 i 7 I 2 1 10 I 25 I 8 i 6 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. 8 9 7 2 LEERVAKKEN. 0 1 10 4 7 i 5 1 1 1 - - j 3 Totaal De herkenning. De tolbaas is vroeger zijn makker geweest, Zijn vriend en vertrouwde bij arbeid en feest; 4 C 3 1 1 1 3 10 5 5 G geef daarna de inhoud in eigen niet geoorloofd aanteekeningen te 6 U 3 9 i }3 OPSTEL (TAAL). 9—10'/4. Lees onderstaand gedicht, dat na 20 minuten wordt op gehaald, aandachtig over en woorden terug. Het is u maken. De inhoud is voor uitbreiding vatbaar. Een handwerksgezel, met den staf in de hand, Komt eindlijk weer thuis uit het vreemde land, Verbrand is zyn wang en verwilderd zijn baard; Wie heeft de herhinn’ring des zwervers bewaard? Zoo treedt hij de poort van zyn vaderstad door: Juist staat aan den slagboom den tolbaas er voor. Een woord van dank brengt de Commissie aan Hoofden en onderwijzeressen der Bewaarscholen, waar het mondeling examen ■werd afgenomen. Voor de wyze, waarop zij hare medewerking verleenden, om het examen geregeld te doen verloopen, heeft de Commissie niets dan lof. De opgaven voor het schriftelyk examen waren de volgende: 4 5 6 Lezen Schrijven Rekenen Nederl. Taal Natuurkennis. i Opvoeding en onderwijs Fröbelleer Teekenen Zingen Fröbelles Spelen Vertellen 4~ 6 2 3 1 I 1 2 i 54 12 25 16 10 25 14 17 12 18 10 15 S3 179 145 87 1G 14 11 18 16 5 13 15 191 1 12 12 6 2 15 11 10 91 12

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 1370