54 12 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXA MENS. Frtibelleer. Opvoeding en Onderwijs. De opstellen Bij het zingen van het blad werd aan de candidaten een stukje voorgelegd met één of twee voorteekens. Van theorie werd alleen gevraagd paar wat men noodzakelijk moet weten, om een eenvoudig stukje zelfstandig te kunnen zingen. Er werd ook dit jaar een onderzoek ingesteld naar: a. de bekendheid der candidaten met de verschillende Fröbelgaven en hare groepeering; waren over ’t geheel beter dan die van verleden jaar. Wel lieten taal en stijl hier en daar nog te wenschen, maar de inhoud was van dien aard, dat geen enkele maal een onvoldoend of twijfelachtig cijfer behoefde toegekend te worden. Het opstel over de tuchtmiddelen, die de Bewaarschool tot hare beschikking heeft, bleek het meest binnen den gezichtskring der candidaten te liggen. Slechts enkelen verzuimden op te merken, dat het onderwijs zelf het beste tuchtmiddel is. In de opstellen over het doel van het aanschouwings- onderwijs werd alleen gewaagd van het opzettelijk aan- schouwingsonderwys met behulp van voorwerpen en platen. Over de nieuwe denkbeelden omtrent den vorm van dat onderwijs werd door niemand gerept, hoewel die denkbeelden op vele bewaarscholen reeds ingang gevonden hebben. Fröbels uitspraak: „Alle leeren zij spelen” was enkele malen goed begrepen geworden. Ook het mondeling onderzoek gaf bevredigende resultaten. Er werd aan de candidaten gevraagd, wat zy bestudeerd hadden en naar aanleiding daarvan werden enkele vragen gesteld om te zien, in hoeverre zij eenig inzicht hadden in het aandeel, dat de Bewaarschool kan hebben in de licha melijke, verstandelijke en zedelijke vorming der kinderen. De meeste candidaten hadden nog weinig ervaring in de school opgedaan. Hare kennis bepaalde zich in den regel tot hetgeen haar omtrent opvoeding en onderwijs geleerd was. Enkele candidaten hadden zich die kennis zonder eenige leiding uit een boek moeten verwerven. Bij haar gaf het onderzoek minder goede resultaten. De geoefendheid in het zingen van het blad liet bij velen nog te wenschen en was by eenigen beslist onvoldoende. Voor de overige onderdeden van het examen kon gewoonlijk een voldoend cijfer worden toegekend.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 1376