54
12
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXA MENS.
Frtibelleer.
Opvoeding en Onderwijs.
De opstellen
Bij het zingen van het blad werd aan de candidaten een
stukje voorgelegd met één of twee voorteekens. Van theorie
werd alleen gevraagd paar wat men noodzakelijk moet
weten, om een eenvoudig stukje zelfstandig te kunnen zingen.
Er werd ook dit jaar een onderzoek ingesteld naar:
a. de bekendheid der candidaten met de verschillende
Fröbelgaven en hare groepeering;
waren over ’t geheel beter dan die van
verleden jaar. Wel lieten taal en stijl hier en daar nog te
wenschen, maar de inhoud was van dien aard, dat geen
enkele maal een onvoldoend of twijfelachtig cijfer behoefde
toegekend te worden.
Het opstel over de tuchtmiddelen, die de Bewaarschool
tot hare beschikking heeft, bleek het meest binnen den
gezichtskring der candidaten te liggen. Slechts enkelen
verzuimden op te merken, dat het onderwijs zelf het beste
tuchtmiddel is.
In de opstellen over het doel van het aanschouwings-
onderwijs werd alleen gewaagd van het opzettelijk aan-
schouwingsonderwys met behulp van voorwerpen en platen.
Over de nieuwe denkbeelden omtrent den vorm van dat
onderwijs werd door niemand gerept, hoewel die denkbeelden
op vele bewaarscholen reeds ingang gevonden hebben.
Fröbels uitspraak: „Alle leeren zij spelen” was enkele
malen goed begrepen geworden.
Ook het mondeling onderzoek gaf bevredigende resultaten.
Er werd aan de candidaten gevraagd, wat zy bestudeerd
hadden en naar aanleiding daarvan werden enkele vragen
gesteld om te zien, in hoeverre zij eenig inzicht hadden in
het aandeel, dat de Bewaarschool kan hebben in de licha
melijke, verstandelijke en zedelijke vorming der kinderen.
De meeste candidaten hadden nog weinig ervaring in de
school opgedaan. Hare kennis bepaalde zich in den regel
tot hetgeen haar omtrent opvoeding en onderwijs geleerd
was. Enkele candidaten hadden zich die kennis zonder eenige
leiding uit een boek moeten verwerven. Bij haar gaf het
onderzoek minder goede resultaten.
De geoefendheid in het zingen van het blad liet bij velen
nog te wenschen en was by eenigen beslist onvoldoende.
Voor de overige onderdeden van het examen kon gewoonlijk
een voldoend cijfer worden toegekend.