54
13
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
b. de bekendheid met de leerstof, die naar aanleiding
van die gaven kan worden behandeld;
c. de bedrevenheid in het werken er mede.
Alle candidaten gaven blijk, dat zij de theorie der „gaven”
bestudeerd hadden, maar bij sommigen was die kennis niet
voldoende verwerkt. Soms was wel een en ander geleerd,
maar niet voldoende tot het begrip dóórgedrongen.
Het inzicht omtrent de wijze, waarop de leerlingen tot
zelfwerkzaamheid kunnen gebracht worden, was bij enkele
candidaten afwezig.
De bedrevenheid in het werken met de Fröbelgaven was
in den regel voldoende; slechts enkelen schoten ook daarin
tekort.
Fröbelt es.
De opgave luidde: Geef een vrjje les met één der volgende
leermiddelen en tracht daarbij de zelfwerkzaamheid der
leerlingen tot haar recht te doen komen. De bedoelde leer
middelen waren:
Vouwblad, ringen en stokjes samen, le en 2e soort mozaïek,
vlechtlatten, twee verschillende kleine bouwdoosjes samen,
5e gave, 5e gave B en Ge gave.
In de morgenuren werd een andere keuze leermiddelen
gegeven dan 'smiddags.
De lessen gaven aanleiding tot de volgende opmerkingen:
De toon van vele candidaten was onnatuurlijk, meestal
was het de bekende „schooltoon”.
Sommigen maakten hierop een gunstige uitzondering.
Bijna alle candidaten stonden vóór of naast den lessenaar
inplaats van er achter en vele liepen onrustig heen en weer.
Van zelfwerkzaamheid bleken nog eigenaardige opvattingen
te bestaan. Meer dan eens bestond de les in voorzeggen en
voordoen en de leerlingen hadden slechts de gegeven be
velen op te volgen, om eerst aan het eind der les te zien
of te hooren, waartoe dat alles gediend had; een andere
maal sloeg men tot een ander uiterste over en wilde men
alles door de kinderen laten vinden, waardoor de klasse
vermoeid werd en weinig afmaakte.
Gelukkig waren er ook candidaten, die de opgave goed
begrepen hadden. Zi,j wisten de natuurlijke belangstelling
te wekken door de leerlingen, bij veel vrij werk, toch te
helpen en te leiden en gaven daardoor bijna altijd een
prettige les.
Vertellen.
De opgave luidde: Eene vertelling te doen aan leerlingen
van 4 a 5 of 5 a 6-jarigen leeftijd. De vertelling werd door