54 13 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. b. de bekendheid met de leerstof, die naar aanleiding van die gaven kan worden behandeld; c. de bedrevenheid in het werken er mede. Alle candidaten gaven blijk, dat zij de theorie der „gaven” bestudeerd hadden, maar bij sommigen was die kennis niet voldoende verwerkt. Soms was wel een en ander geleerd, maar niet voldoende tot het begrip dóórgedrongen. Het inzicht omtrent de wijze, waarop de leerlingen tot zelfwerkzaamheid kunnen gebracht worden, was bij enkele candidaten afwezig. De bedrevenheid in het werken met de Fröbelgaven was in den regel voldoende; slechts enkelen schoten ook daarin tekort. Fröbelt es. De opgave luidde: Geef een vrjje les met één der volgende leermiddelen en tracht daarbij de zelfwerkzaamheid der leerlingen tot haar recht te doen komen. De bedoelde leer middelen waren: Vouwblad, ringen en stokjes samen, le en 2e soort mozaïek, vlechtlatten, twee verschillende kleine bouwdoosjes samen, 5e gave, 5e gave B en Ge gave. In de morgenuren werd een andere keuze leermiddelen gegeven dan 'smiddags. De lessen gaven aanleiding tot de volgende opmerkingen: De toon van vele candidaten was onnatuurlijk, meestal was het de bekende „schooltoon”. Sommigen maakten hierop een gunstige uitzondering. Bijna alle candidaten stonden vóór of naast den lessenaar inplaats van er achter en vele liepen onrustig heen en weer. Van zelfwerkzaamheid bleken nog eigenaardige opvattingen te bestaan. Meer dan eens bestond de les in voorzeggen en voordoen en de leerlingen hadden slechts de gegeven be velen op te volgen, om eerst aan het eind der les te zien of te hooren, waartoe dat alles gediend had; een andere maal sloeg men tot een ander uiterste over en wilde men alles door de kinderen laten vinden, waardoor de klasse vermoeid werd en weinig afmaakte. Gelukkig waren er ook candidaten, die de opgave goed begrepen hadden. Zi,j wisten de natuurlijke belangstelling te wekken door de leerlingen, bij veel vrij werk, toch te helpen en te leiden en gaven daardoor bijna altijd een prettige les. Vertellen. De opgave luidde: Eene vertelling te doen aan leerlingen van 4 a 5 of 5 a 6-jarigen leeftijd. De vertelling werd door

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 1377