54
18
1.
2.
3.
B. 1.
2.
3.
4.
A. 1.
2.
3.
4.
TEEKENEN.
10'/a-12'/2
Breng van een dezer Schetsen minstens twee phasen in
teekening
Jan en Marietje gaan uit wandelen.
’t Begint te regenen; zij steken de paraplu op.
Marietje valt in een plas; de paraplu waait kapot.
Zij gaan schreiend naar huis,
Ttvee meisjes spelen met een pop.
Er ontstaat twist; zij rukken ieder aan een eind.
De pop kapot; ieder een stuk in de hand.
Moeder beknort de kinderen en neemt de stukken
mede.
OPSTEL (Paedagogisch).
2-3'/,.
Behandel één der onderstaande onderwerpen:
Welke bezwaren hebben sommige ouders tegen de
Bewaarschool? Hoe denkt gij daarover?
Toon door voorbeelden aan, hoe de speelgaven van
Fröbel kunnen dienen, om de kennis der leerlingen te
vermeerderen.
Op sommige bewaarscholen wordt geen opzettelijk
aanschouwingsonderwys gegeven. Wat zijn daarvan
naar Uw meening de redenen?
De bewerking dezer opgaven en de ervaringen by het monde
ling en practisch examen opgedaan, gaven de subcommissiën
aanleiding tot de volgende aanmerkingen.
Lezen.
Gelezen werd uit Leopold’s „Oud en Nieuw” eerste deel.
Iedere candidaat kreeg 15 minuten voorbereiding.
Over ’t geheel was het overluid lezen goedenkele candi-
daten lazen echter nog te snel.
De meeste candidaten konden op voldoende wyze den
inhoud van het gelezen stuk beknopt weergevenhet onder
zoek naar het verstaan van het gelezene en naar de algemeene
ontwikkeling der candidaten leverde dikwyls een goed en
over ’t geheel een bevredigend resultaat.
By het onderzoek naar de kennis der letterkunde be
hoefde de Commissie zich niet uitsluitend te bepalen to
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.