54
Bij dit gedeelte van het onderzoek bleek, dat door de
goede teekenaarsters onder de examinandi in hoofdzaak
studie gemaakt was van kinderfiguurtjes. Deze voldeden
altijd het meest, ja, hadden soms iets vlugs en bevalligs;
de uitbeelding van volwassenen was daarentegen meestal
onnatuurlijk en houterig. Bij vrywel alle candidaten waren
de eyfers voor bord- en papierteekenen ongeveer gelijk. Het
grootste verschil, dat is voorgekomen, was 5/7.
12 van de 30 candidaten bleven beneden het eindcijfer
zesslechts 4 behaalden meer dan zeven.
Opvoeding en Onderwijs.
Het schriftelijk werk was goed; niet één onvoldoend cijfer
behoefde toegekend te worden.
De opstellen over „het opzettelijk aanschouwingsonderwijs”
waren het zwakst. Ook uit de omstandigheid, dat slechts
vijf candidaten dit onderwerp kozen, mag veilig worden
afgeleid, dat deze opgave het moeilijkst werd geacht.
De opstellen over het samenstellen van een rooster van
werkzaamheden kwamen in vele opzichten overeen en in
alle liet de uiteenzetting der overwegingen, waardoor het
Hoofd eener Bewaarschool zich moet laten leiden bij de
samenstelling, te wenschen.
Omtrent den naam speeZgaven van Fröbel bleek verschil
van opvatting te bestaan. Sommige candidaten bleken daar
onder slechts de 1° en 2° gave te verstaanandere rekenden
ook de bouwgaven daartoe te behooren, terwijl de Commissie
meent, dat alle gaven van Fröbel dien naam mogen dragen.
Niet allen, die het laatste der vier onderwerpen kozen,
bleken voldoende bekend met de bezwaren der ouders tegen
de bewaarschool, terwijl by de meesten de weerlegging
niet afdoend was.
Slechts één candidaat noemde als middel om gunstiger
meening by het publiek te verkrijgen over de bewaarschool,
het toeïaten der ouders by de lessen.
Ook het mondeling onderzoek gaf bevredigende resultaten.
Niet minder dan 5 behoefde toegekend te worden en dat
slechts zeven maal.
De candidaten kregen- in een gesprek de gelegenheid blijk
te geven, of ze met bewustheid haar taak in de school
vervullen en of het op dé lessen gehoorde en in haar boek
gelezene aansluiting had gevonden by haar werk in de school.
Jeugd en geringe schoolervaring der candidaten in aan
merking genomen, mag gezegd worden, dat het meerendeel
zich goed rekenschap wist te geven van het doel van het
kcwaarsehoolonderwys en van de wijzen, waarop dat doel
kan bereikt worden.
21
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.