54 Bij dit gedeelte van het onderzoek bleek, dat door de goede teekenaarsters onder de examinandi in hoofdzaak studie gemaakt was van kinderfiguurtjes. Deze voldeden altijd het meest, ja, hadden soms iets vlugs en bevalligs; de uitbeelding van volwassenen was daarentegen meestal onnatuurlijk en houterig. Bij vrywel alle candidaten waren de eyfers voor bord- en papierteekenen ongeveer gelijk. Het grootste verschil, dat is voorgekomen, was 5/7. 12 van de 30 candidaten bleven beneden het eindcijfer zesslechts 4 behaalden meer dan zeven. Opvoeding en Onderwijs. Het schriftelijk werk was goed; niet één onvoldoend cijfer behoefde toegekend te worden. De opstellen over „het opzettelijk aanschouwingsonderwijs” waren het zwakst. Ook uit de omstandigheid, dat slechts vijf candidaten dit onderwerp kozen, mag veilig worden afgeleid, dat deze opgave het moeilijkst werd geacht. De opstellen over het samenstellen van een rooster van werkzaamheden kwamen in vele opzichten overeen en in alle liet de uiteenzetting der overwegingen, waardoor het Hoofd eener Bewaarschool zich moet laten leiden bij de samenstelling, te wenschen. Omtrent den naam speeZgaven van Fröbel bleek verschil van opvatting te bestaan. Sommige candidaten bleken daar onder slechts de 1° en 2° gave te verstaanandere rekenden ook de bouwgaven daartoe te behooren, terwijl de Commissie meent, dat alle gaven van Fröbel dien naam mogen dragen. Niet allen, die het laatste der vier onderwerpen kozen, bleken voldoende bekend met de bezwaren der ouders tegen de bewaarschool, terwijl by de meesten de weerlegging niet afdoend was. Slechts één candidaat noemde als middel om gunstiger meening by het publiek te verkrijgen over de bewaarschool, het toeïaten der ouders by de lessen. Ook het mondeling onderzoek gaf bevredigende resultaten. Niet minder dan 5 behoefde toegekend te worden en dat slechts zeven maal. De candidaten kregen- in een gesprek de gelegenheid blijk te geven, of ze met bewustheid haar taak in de school vervullen en of het op dé lessen gehoorde en in haar boek gelezene aansluiting had gevonden by haar werk in de school. Jeugd en geringe schoolervaring der candidaten in aan merking genomen, mag gezegd worden, dat het meerendeel zich goed rekenschap wist te geven van het doel van het kcwaarsehoolonderwys en van de wijzen, waarop dat doel kan bereikt worden. 21 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 1385