54 22 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. Fröbelt eer. Sommige candidaten wisten niet wat „natuurlijke straften” zijn en hadden van „tucht” niet de ruime opvatting, die men na studie der opvoedkunde by haar mocht verwachten. Met de methodiek der bewaarschoolvakken waren de meeste candidaten goed bekend. Enkele candidaten gaven te kennen, dat zij behalve haar studieboek één of meer paedagogische werken gelezen hadden. By de mededeeling van hetgeen haar daarin het meest getroffen had, bleken velen met oordeel gelezen te hebben. Bij enkelen had die lectuur geen diepen indruk achtergelaten. De gestelde vragen betroffen de volgende onderwerpen: 1. de beginselen van Fröbel, zijn willen en streven; 2. het ontstaan van zyne speelgaven en het gebruik er van in de opeenvolgende klassen; 3. een leergang voor het werken met één dier gaven of een deel er van; 4. de middelen om met de speelgaven de zelfwerkzaam heid der leerlingen op te wekken en te bevorderen. Bovendien mocht elke candidaat hare bedrevenheid toonen in de samenstelling van voorwerpen of figuren, niet tot de bekende behoorend en min of meer van eigen vinding. Over het algemeen was de uitslag van het onderzoek niet ongunstig. De kennis van de onderwerpen sub 1 en 2 vooral was bevredigend. Minder goed gesteld was het by enkelen met de kennis van den leergang voor het werken met de Fröbelgaven. Hoewel de vaardigheid in het Fröbelen by de meesten zeer goed was, konden slechts weinigen iets geven van eigen vinding of iets, dat niet dagelyks op elke bewaarschool gemaakt wordt. Fröbelles. Opgegeven werd eene les met 2 vouwbladen, een voor werp opbouwen van de 5° gave, 2 figuren met mozaïek. 3 figuren met vlechtlatten, eene eerste les met de 6e gave, schoonheidsvorm met ringen en stokjes, een kleine reeks bouwvormen van de 5° gave maken, enz. Eiken ochtend en eiken middag kregen de candidaten eene andere opgave. Houding en leertoon der candidaten waren, op enkele uitzonderingen na, natuurlyk; de gegeven lessen b^ua zonder uitzondering middelmatig. Meestal zocht men het zwaartepunt in de orde en wei< de leerstof voor de kleinen niet aantrekkelyk genoeg t,e'

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 1386