54
22
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
Fröbelt eer.
Sommige candidaten wisten niet wat „natuurlijke straften”
zijn en hadden van „tucht” niet de ruime opvatting, die
men na studie der opvoedkunde by haar mocht verwachten.
Met de methodiek der bewaarschoolvakken waren de
meeste candidaten goed bekend.
Enkele candidaten gaven te kennen, dat zij behalve haar
studieboek één of meer paedagogische werken gelezen hadden.
By de mededeeling van hetgeen haar daarin het meest
getroffen had, bleken velen met oordeel gelezen te hebben.
Bij enkelen had die lectuur geen diepen indruk achtergelaten.
De gestelde vragen betroffen de volgende onderwerpen:
1. de beginselen van Fröbel, zijn willen en streven;
2. het ontstaan van zyne speelgaven en het gebruik er
van in de opeenvolgende klassen;
3. een leergang voor het werken met één dier gaven of
een deel er van;
4. de middelen om met de speelgaven de zelfwerkzaam
heid der leerlingen op te wekken en te bevorderen.
Bovendien mocht elke candidaat hare bedrevenheid toonen
in de samenstelling van voorwerpen of figuren, niet tot de
bekende behoorend en min of meer van eigen vinding.
Over het algemeen was de uitslag van het onderzoek
niet ongunstig. De kennis van de onderwerpen sub 1 en 2
vooral was bevredigend.
Minder goed gesteld was het by enkelen met de kennis
van den leergang voor het werken met de Fröbelgaven.
Hoewel de vaardigheid in het Fröbelen by de meesten zeer
goed was, konden slechts weinigen iets geven van eigen
vinding of iets, dat niet dagelyks op elke bewaarschool
gemaakt wordt.
Fröbelles.
Opgegeven werd eene les met 2 vouwbladen, een voor
werp opbouwen van de 5° gave, 2 figuren met mozaïek. 3
figuren met vlechtlatten, eene eerste les met de 6e gave,
schoonheidsvorm met ringen en stokjes, een kleine reeks
bouwvormen van de 5° gave maken, enz.
Eiken ochtend en eiken middag kregen de candidaten
eene andere opgave.
Houding en leertoon der candidaten waren, op enkele
uitzonderingen na, natuurlyk; de gegeven lessen b^ua zonder
uitzondering middelmatig.
Meestal zocht men het zwaartepunt in de orde en wei<
de leerstof voor de kleinen niet aantrekkelyk genoeg t,e'