54
23
Vertellen.
Verklaring van den gang van het spel.
handeldvelen moesten dan ook het kleine aantal leerlingen
herhaaldelijk verbieden en schenen niet te weten, dat niet-
bezig-zijn meestal de oorzaak van wanorde is. Behalve in
enkele goede lessen met de vouwbladen en mozaïek, waarbij
van de leerlingen eigen werk werd verkregen, werd er
weinig gestreefd naar opwekking der zelfwerkzaamheid.
Angstvallig werd aan de opgave vastgehouden en aan
aardige opmerkingen van de kinderen soms geen aandacht
gewijd.
Ook lieten vele candidaten de laatste minuten ongebruikt,
ook waar het werk aanleiding te over gaf, om eenige ver
andering te laten aanbrengen.
De candidaten moesten een half uur vertellen, terwijl een
kwartier voorbereiding werd toegestaan, om eene door de
Commissie verstrekte schets tot een verhaaltje uit te werken.
De meeste candidaten wisten van deze schets een aardig,
voor de kinderen belangwekkend verhaal te maken en het
in bevattelijke woorden aan de kleinen mede te deelen.
Zeer betreurt de Commissie het echter, dat by sommigen
alle levendigheid aan den verhaaltrant ontbrak. Veel te
weinig verlevendigde of verduidelijkte een gebaar den toe
stand en te vaak bleven de handen gedurende de gansche
les op den rug of in den schoot.
Ook over te snel spreken en gebrek aan stembuiging viel
soms te klagen, en by de meesten ontbrak het eigenaardig
contact tusschen onderwijzeres en klasse.
Dat de candidaat in 10 of 15 minuten aan het eind van
hare veftelling was, kwam ook thans weer voor.
Spelen.
Hier was de opgave: „Geef acht spelen op, die U goed
bekend zyn; vijf er van moeten nabootsingsspelen zijn.”
By de beoordeeling werd gelet op:
I. Onderwijskundige bekwaamheden, blijkende uit:
a. Verklaring van den gang van het spel.
b. Bespreking der in den tekst voorkomende moeielijk-
heden.
c. Leertoon.
d. Handhaving der orde.
e. Opwekking der zelfwerkzaamheid.
f- Verschaffing van bezigheid aan alle kinderen.
H. Techniek van het spel, beoordeeld naar:
a. Opstelling der klasse.
b. Houding der klasse.
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.