54 23 Vertellen. Verklaring van den gang van het spel. handeldvelen moesten dan ook het kleine aantal leerlingen herhaaldelijk verbieden en schenen niet te weten, dat niet- bezig-zijn meestal de oorzaak van wanorde is. Behalve in enkele goede lessen met de vouwbladen en mozaïek, waarbij van de leerlingen eigen werk werd verkregen, werd er weinig gestreefd naar opwekking der zelfwerkzaamheid. Angstvallig werd aan de opgave vastgehouden en aan aardige opmerkingen van de kinderen soms geen aandacht gewijd. Ook lieten vele candidaten de laatste minuten ongebruikt, ook waar het werk aanleiding te over gaf, om eenige ver andering te laten aanbrengen. De candidaten moesten een half uur vertellen, terwijl een kwartier voorbereiding werd toegestaan, om eene door de Commissie verstrekte schets tot een verhaaltje uit te werken. De meeste candidaten wisten van deze schets een aardig, voor de kinderen belangwekkend verhaal te maken en het in bevattelijke woorden aan de kleinen mede te deelen. Zeer betreurt de Commissie het echter, dat by sommigen alle levendigheid aan den verhaaltrant ontbrak. Veel te weinig verlevendigde of verduidelijkte een gebaar den toe stand en te vaak bleven de handen gedurende de gansche les op den rug of in den schoot. Ook over te snel spreken en gebrek aan stembuiging viel soms te klagen, en by de meesten ontbrak het eigenaardig contact tusschen onderwijzeres en klasse. Dat de candidaat in 10 of 15 minuten aan het eind van hare veftelling was, kwam ook thans weer voor. Spelen. Hier was de opgave: „Geef acht spelen op, die U goed bekend zyn; vijf er van moeten nabootsingsspelen zijn.” By de beoordeeling werd gelet op: I. Onderwijskundige bekwaamheden, blijkende uit: a. Verklaring van den gang van het spel. b. Bespreking der in den tekst voorkomende moeielijk- heden. c. Leertoon. d. Handhaving der orde. e. Opwekking der zelfwerkzaamheid. f- Verschaffing van bezigheid aan alle kinderen. H. Techniek van het spel, beoordeeld naar: a. Opstelling der klasse. b. Houding der klasse. VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 1387