54
24
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
’s-Gravenhage, 24 December 1909.
C. W. Valken, Voorzitter.
A. W. Stortenbeker Jr., Secretaris.
Aan het eind van haar verslag gekomen wenseht de
Commissie nog op te merken, dat in het bijzonder by akte A
de toon van het verslag niet geheel in overeenstemming
schijnt met het groot aantal geslaagden,
Hierbij moet echter niet vergeten worden, dat zulks in
hoofdzaak de practisehe vakken betreft en dat de daarvoor
behaalde cijfers ook inderdaad niet hoog zijntrouwens men
kan van candidate!! met geringe; ervaring op het gebied der
praktijk niet zulke hooge verwachtingen koesteren.
Het tekort bij de practisehe vakken werd echter meer
malen aangevuld door een overschot by de theorie, waaruit
het groot aantal geslaagden te verklaren is.
c. Voordoen der bewegingen.
d. Uitvoering der bewegingen.
e. Aanleeren der bewegingen.
f. Opmerken en verbeteren van fouten.
De meeste eandidaten zorgden voor eene voldoende uit
eenzetting van den gang van het spel, doch slechts een
enkele dacht er aan, dat ook in den tekst voorkomende
moeielijkheden een korte bespreking vereischen;
Sommigen gaven eene verklaring van het geheele spel
vóór zij met zingen en spelen begonnenanderen bespraken
een gedeelte, oefenden en herhaalden dat deel met zang-
begeleiding en gingen dan tot een volgend deel over. De
Commissie meent, dat het laatste aanbeveling verdient.
De leertoon was over het algemeen opgewekt en de hand
having der orde liet slechts een enkele maal te wenschen over.
Naar zelfwerkzaamheid werd maar zelden gestreefd.
De meeste eandidaten maakten de bewegingen voor, zonder
de kinderen eerst te laten aangeven, hoe zij de bewegingen
zouden maken.
Ook werd niet altyd aan alle kinderen bezigheid verschaft
dikwyls liet men door de jongens alleen de bewegingen
maken, terwijl de meisjes verschillende voorwerpen moesten
voorstellen en dan aanhoudend in vermoeienden stand, geen
deel namen aan het eigenlijke spel.
Niet altijd werd by de opstelling gewaakt voor te dicht
opeenstaan en nu en dan ontbraken de noodige controle op
de uitgevoerde bewegingen en de verbetering ervan.