20
K
20
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
zelven veroorzaakt veel stremming in het onderwijs En aan
deze kwaal meent de sub-Commissie dat althans eenigszins
tegemoet gekomen kon en moest worden. Indien de onder
wijzeressen, te rade gaande met het onloochenbare feit, dat
hare leerlingen, tengevolge van verhuizingen, gedurende
haar korten leertijd herhaaldelijk van school veranderen,
er toe konden komen, een weinigje van haar vrijheids- en
onafhankelijkheidszucht op te offeren ten bate van allen,
dan zou er al veel gewonnen wezen.
Trouw eenzelfde leerplan volgend, zou men ook eenzelfde
leermethode kunnen volgen. De sub-Commissie denkt er na
tuurlijk niet aan, de onderwijzeressen tot machines te willen
maken, wien geen vrijheid van handelen, van initiatief zou
verblijven. In geenen deele. Vrijheid is noodig om met lust
te kunnen werken, maar eenige beperking van vrijheid ten
bate van allen kan en moet ieder zich getroosten.
Meerdere uniformiteit. Waarom kan het opzetten van breiwerk
niet op alle lagere scholen op dezelfde wijze onderwezen
worden? Waarom worden de onderwijzeressen het er niet
over eens, of men eerst het stoppen en later het mazen zal
onderwijzen. Zoo heerschen ook verschillende meeningen
over het gebruiken van zeiltjes bij maas- en stopwerk, over
de houding der kinderen bij ’t breien, het gebruiken van
rechten of schuinen zoomsteek bij het eerste naaionderwijs.
De sub-Commissie stelt zich geen partij ten opzichte van
dergelijke zakenzij wenscht alleen te wjjzen op de nood
zakelijkheid van het volgen eener in hoofdlijnen vaste methode
daar de leerlingen, bij het verwisselen van school, de dupe
worden van de overdreven onafhankelijkheidszucht der
onderwijzeressen.
Methodiekcursus. Nu de methodiekeursussen al sedert drie
jaar bestaan en door vele jongere en ook oudere onderwij
zeressen gevolgd zijn, zou men mogen verwachten, dat er
meer eenheid van methode in de scholen zou komen. Maar
wèl heeft de sub-Commissie met waardeering opgemerkt,
dat vele onderwijzeressen le klasse zich de nieuwe methode
hebben eigen gemaakt en in hare scholen ingevoerd, doch
er zijn nog te velen, die met den ouden sleur niet schijnen
te kunnen breken. En zoo ziet de sub-Commissie bij hare