20 K 20 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. zelven veroorzaakt veel stremming in het onderwijs En aan deze kwaal meent de sub-Commissie dat althans eenigszins tegemoet gekomen kon en moest worden. Indien de onder wijzeressen, te rade gaande met het onloochenbare feit, dat hare leerlingen, tengevolge van verhuizingen, gedurende haar korten leertijd herhaaldelijk van school veranderen, er toe konden komen, een weinigje van haar vrijheids- en onafhankelijkheidszucht op te offeren ten bate van allen, dan zou er al veel gewonnen wezen. Trouw eenzelfde leerplan volgend, zou men ook eenzelfde leermethode kunnen volgen. De sub-Commissie denkt er na tuurlijk niet aan, de onderwijzeressen tot machines te willen maken, wien geen vrijheid van handelen, van initiatief zou verblijven. In geenen deele. Vrijheid is noodig om met lust te kunnen werken, maar eenige beperking van vrijheid ten bate van allen kan en moet ieder zich getroosten. Meerdere uniformiteit. Waarom kan het opzetten van breiwerk niet op alle lagere scholen op dezelfde wijze onderwezen worden? Waarom worden de onderwijzeressen het er niet over eens, of men eerst het stoppen en later het mazen zal onderwijzen. Zoo heerschen ook verschillende meeningen over het gebruiken van zeiltjes bij maas- en stopwerk, over de houding der kinderen bij ’t breien, het gebruiken van rechten of schuinen zoomsteek bij het eerste naaionderwijs. De sub-Commissie stelt zich geen partij ten opzichte van dergelijke zakenzij wenscht alleen te wjjzen op de nood zakelijkheid van het volgen eener in hoofdlijnen vaste methode daar de leerlingen, bij het verwisselen van school, de dupe worden van de overdreven onafhankelijkheidszucht der onderwijzeressen. Methodiekcursus. Nu de methodiekeursussen al sedert drie jaar bestaan en door vele jongere en ook oudere onderwij zeressen gevolgd zijn, zou men mogen verwachten, dat er meer eenheid van methode in de scholen zou komen. Maar wèl heeft de sub-Commissie met waardeering opgemerkt, dat vele onderwijzeressen le klasse zich de nieuwe methode hebben eigen gemaakt en in hare scholen ingevoerd, doch er zijn nog te velen, die met den ouden sleur niet schijnen te kunnen breken. En zoo ziet de sub-Commissie bij hare

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 486