I I 20 21 schoolbezoeken allerlei methoden toepassen, en ze ziet het tobben van kinderen, die op de nieuwe scholen niet goed meekunnen en ze hoort ook de klachten der onderwijze ressen zelven over de stremming van het onderwijs en het oponthoud in de klassen, als er tusschentijds nieuwe leer lingen komen. Een vast leerplan en een in de groote lijnen vaste methode zouden, naar de sub-Commissie meent, vele dier bezwaren kunnen ondervangen. Groote kleedingstukken. Over het maken van grootere kleedingstukken voor eigen gebruik heerscht ook geen een stemmigheid. De sub-Commissie van oordeel zijnde, dat het onderwijs hoofdzaak moet zijn en dit niet aan philantropie mag worden opgeofferd, meent dat het maken van grootere stukken alleen dan mag worden toegestaan, als hetgeheele leerplat naar behooren is afgewerkt en de leerlingen dus in ’t bezit zijn van alle door haar zelven geknipte en ge naaide modellen van 40 cM. op het leerplan aangeduid. In dat geval mag het als belooning voor vlugge, ijverige leerlingen toegestaan en zelfs aangemoedigd worden. Maar nooit mag het eigenlijk onderwijs ondergeschikt gemaakt worden aan het pralen met keurige werkstukjes. Naaimachine. Dit is ook een der voornaamste redenen, waarom de Sub-Commissie is tegen het aansehaffen van naai machines op de lagere school. Op Herhalingscholen en in vervolgklassen moge de machine op haar plaats zijn, in de gewone lagere school is ze dit niet. Hoofdzaak bljjve d;ï;ïr het leeren breien, naaien, knippen, maken en verstellen van kleedingstukken eii om daarin handigheid te krijgen, moe ten de voorwerpen niet te groot zijn, zoodat er vele en verschillende stukjes gemaakt kunnen worden. Een tweede bezwaar is, dat er maar één leerling te gelijk op de machine kan werken, die daarby veel toezicht behoeft. Van klassi kaal onderwijs kan daarbij dus geen sprake zijn en zeer waarschijnlijk zou het gebruik der machine storend op de klasse werken. Op al deze gronden heeft de sub-Commissie zich bjj herhaling genoodzaakt gezien, het aanschaffen van Maimachines op de lagere school te ontraden aan de hoof den, die haar meening daarover vroegen. I VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 487