I
I
20
21
schoolbezoeken allerlei methoden toepassen, en ze ziet het
tobben van kinderen, die op de nieuwe scholen niet goed
meekunnen en ze hoort ook de klachten der onderwijze
ressen zelven over de stremming van het onderwijs en het
oponthoud in de klassen, als er tusschentijds nieuwe leer
lingen komen.
Een vast leerplan en een in de groote lijnen vaste methode
zouden, naar de sub-Commissie meent, vele dier bezwaren
kunnen ondervangen.
Groote kleedingstukken. Over het maken van grootere
kleedingstukken voor eigen gebruik heerscht ook geen een
stemmigheid. De sub-Commissie van oordeel zijnde, dat het
onderwijs hoofdzaak moet zijn en dit niet aan philantropie
mag worden opgeofferd, meent dat het maken van grootere
stukken alleen dan mag worden toegestaan, als hetgeheele
leerplat naar behooren is afgewerkt en de leerlingen dus
in ’t bezit zijn van alle door haar zelven geknipte en ge
naaide modellen van 40 cM. op het leerplan aangeduid.
In dat geval mag het als belooning voor vlugge, ijverige
leerlingen toegestaan en zelfs aangemoedigd worden. Maar
nooit mag het eigenlijk onderwijs ondergeschikt gemaakt
worden aan het pralen met keurige werkstukjes.
Naaimachine. Dit is ook een der voornaamste redenen,
waarom de Sub-Commissie is tegen het aansehaffen van naai
machines op de lagere school. Op Herhalingscholen en in
vervolgklassen moge de machine op haar plaats zijn, in de
gewone lagere school is ze dit niet. Hoofdzaak bljjve d;ï;ïr
het leeren breien, naaien, knippen, maken en verstellen van
kleedingstukken eii om daarin handigheid te krijgen, moe
ten de voorwerpen niet te groot zijn, zoodat er vele en
verschillende stukjes gemaakt kunnen worden. Een tweede
bezwaar is, dat er maar één leerling te gelijk op de machine
kan werken, die daarby veel toezicht behoeft. Van klassi
kaal onderwijs kan daarbij dus geen sprake zijn en zeer
waarschijnlijk zou het gebruik der machine storend op de
klasse werken. Op al deze gronden heeft de sub-Commissie
zich bjj herhaling genoodzaakt gezien, het aanschaffen van
Maimachines op de lagere school te ontraden aan de hoof
den, die haar meening daarover vroegen.
I
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.