20 30 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Hoe dit zij, de Commissie constateert met genoegen, dat de overgroote meerderheid der hoofden van scholen met gemeenschappelijk overleg door middel van vergaderingen goede resultaten heeft bereikt. Dat er toch ook onder de hoofden der bijzondere scholen nog wel tegenstanders van vergaderingen zijn kan blijken, uit de volgende uitspraken: Een hoofd schrijft: „Schoolvergaderingen, waarin door meerderheid van stemmen van het steeds wisselend personeel moet uit gemaakt worden, wat goed of kwaad is voor de inrich ting. behooren tot het meest verderfiijke, wat ooit op het gebied van het onderwijs verzonnen is.” En een ander is tegenstander, „omdat die vergaderingen wél het gezag, maar niet de verantwoordelijkheid kunnen verplaatsen. De klasse- onderwijzer kan aan allerlei phantasiën botvieren in zake leergang, leervorm, leertoon en leermiddelen, waar het hoofd de grootste behoedzaamheid in acht nemen moet." Bij het goed inrichten van schoolvergaderingen kan de Commissie zich echter niet begrijpen, hoe dergelyke nood lottige gevolgen ook maar bestaanbaar te achten zyn. Wel is de Commissie het eens met die hoofden, die schrijven, dat voor het succès der schoolvergaderingen een goede onderlinge verstandhouding noodig is. 5. Leerlingen en onderwijs. Coëdneatie of niet. Dit jaar werd voor het eerst een onder zoek ingesteld naar het al of niet gezamenlijk opvoeden der kinderen van beiderlei kunne op de byzondere scholen. Op 31 bijzondere scholen waren kinderen van beiderlei kunne, op 19 alleen meisjes, op 15 alleen jongens. De scheiding naar de geslachten is het sterkste op de Koomsch-Katholieke scholen. Op 22 waren kinderen van één geslacht, op slechts 2 komen jongens en meisjes ge zamenlijk voor. Het zijn de R.-K. 'scholen aan de Corn. Jol- straat (Scheveningen, hoofd Chr. L. Wesseling Mzn.) en Beeklaan (hoofd mej. A. M. B. G. Bogaers).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 496