20
30
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Hoe dit zij, de Commissie constateert met genoegen, dat
de overgroote meerderheid der hoofden van scholen met
gemeenschappelijk overleg door middel van vergaderingen
goede resultaten heeft bereikt.
Dat er toch ook onder de hoofden der bijzondere scholen
nog wel tegenstanders van vergaderingen zijn kan blijken,
uit de volgende uitspraken:
Een hoofd schrijft:
„Schoolvergaderingen, waarin door meerderheid van
stemmen van het steeds wisselend personeel moet uit
gemaakt worden, wat goed of kwaad is voor de inrich
ting. behooren tot het meest verderfiijke, wat ooit op
het gebied van het onderwijs verzonnen is.”
En een ander is tegenstander,
„omdat die vergaderingen wél het gezag, maar niet de
verantwoordelijkheid kunnen verplaatsen. De klasse-
onderwijzer kan aan allerlei phantasiën botvieren in
zake leergang, leervorm, leertoon en leermiddelen, waar
het hoofd de grootste behoedzaamheid in acht nemen
moet."
Bij het goed inrichten van schoolvergaderingen kan de
Commissie zich echter niet begrijpen, hoe dergelyke nood
lottige gevolgen ook maar bestaanbaar te achten zyn. Wel
is de Commissie het eens met die hoofden, die schrijven,
dat voor het succès der schoolvergaderingen een goede
onderlinge verstandhouding noodig is.
5. Leerlingen en onderwijs.
Coëdneatie of niet. Dit jaar werd voor het eerst een onder
zoek ingesteld naar het al of niet gezamenlijk opvoeden der
kinderen van beiderlei kunne op de byzondere scholen.
Op 31 bijzondere scholen waren kinderen van beiderlei
kunne, op 19 alleen meisjes, op 15 alleen jongens.
De scheiding naar de geslachten is het sterkste op de
Koomsch-Katholieke scholen. Op 22 waren kinderen van
één geslacht, op slechts 2 komen jongens en meisjes ge
zamenlijk voor. Het zijn de R.-K. 'scholen aan de Corn. Jol-
straat (Scheveningen, hoofd Chr. L. Wesseling Mzn.) en
Beeklaan (hoofd mej. A. M. B. G. Bogaers).