I
j
20
41
meene reorganisatie van het Herhalingsonderwijs. In de
vergadering van 2 November 1.1. kwam op voorstel van den
Voorzitter de Commissie terug op deze verklaring en be
handelde de verschillende punten van het Rapport, opdat
de sub-Commissie, bij het eventueel samenstellen van een
ontwerp, een leiddraad zou hebben bij verdere uitwerking.
Zoo werden behandeld: de aanmelding der leerlingen,
die niet alleen ter gemeente-secretarie geschiede, maar bij
Commissies van inschrijving in verschillende stadsbuurten
in ruime mate worde bekend gemaakt. Het onafgebroken
doorloopen der cursussen gedurende het volle jaar. De al of
niet vaste aanstelling der onderwijzers. Het al of niet vast
staand aantal der scholen, in evenredigheid tot het aantal
der leerlingen. De wenschelijkheid van één grondtype van
alle herhalingsscholen. De oprichting van een voorbereidenden
cursus voor hen, die anders zouden worden afgewezen wegens
gebrek aan kennis.
De sub-Commissie heeft nu de gelegenheid te overwegen,
in hoever zij met de wenschen der Commissie van Toezicht
in een tweede rapport zal rekening houden en hoopt in een
volgend Jaarverslag daarvan mededeeling te kunnen doen.
Werd in het vorig verslag vermeld dat niet alle hoofden
der Herhalingsscholen hetzelfde tijdvak behandelden, thans
is in dit opzicht de gewenschte uniformiteit betracht en
wordt verslag gegeven van het onderwijs van 1 October 1908
tot 1 October 1909. Wensehelyk is evenwel een invullen en
verzenden der verslagen door de hoofden onmiddelijk na
afloop van den cursus, en niet eerst in December.
De wijze, waarop de hoofden aan het onderwijs deelnemen,
verschilt. Sommigen treden, alleen als een onderwijzer afwezig
is> in diens plaats op. Anderen geven eiken avond 1 uur
'es, 3 of 5 uur, ook wel twee volle avonden per week.
Enkelen hebben eene vaste klasse, waarbij één opmerkt,
flat hij weinig aandacht aan het werk der overige onder
wijzers kan schenken. Een ander geeft enkelen hinken leer
lingen les in taal en rekenen of wel minder bevoorrechten,
flie door verzuim en gebrek aan ontwikkeling meer hoofde-
lijk onderwys behoeven.
Het uitreiken en in ontvangst nemen der boeken, het toe-
VERSLAG I.AGER ONDERWIJS.