I j 20 41 meene reorganisatie van het Herhalingsonderwijs. In de vergadering van 2 November 1.1. kwam op voorstel van den Voorzitter de Commissie terug op deze verklaring en be handelde de verschillende punten van het Rapport, opdat de sub-Commissie, bij het eventueel samenstellen van een ontwerp, een leiddraad zou hebben bij verdere uitwerking. Zoo werden behandeld: de aanmelding der leerlingen, die niet alleen ter gemeente-secretarie geschiede, maar bij Commissies van inschrijving in verschillende stadsbuurten in ruime mate worde bekend gemaakt. Het onafgebroken doorloopen der cursussen gedurende het volle jaar. De al of niet vaste aanstelling der onderwijzers. Het al of niet vast staand aantal der scholen, in evenredigheid tot het aantal der leerlingen. De wenschelijkheid van één grondtype van alle herhalingsscholen. De oprichting van een voorbereidenden cursus voor hen, die anders zouden worden afgewezen wegens gebrek aan kennis. De sub-Commissie heeft nu de gelegenheid te overwegen, in hoever zij met de wenschen der Commissie van Toezicht in een tweede rapport zal rekening houden en hoopt in een volgend Jaarverslag daarvan mededeeling te kunnen doen. Werd in het vorig verslag vermeld dat niet alle hoofden der Herhalingsscholen hetzelfde tijdvak behandelden, thans is in dit opzicht de gewenschte uniformiteit betracht en wordt verslag gegeven van het onderwijs van 1 October 1908 tot 1 October 1909. Wensehelyk is evenwel een invullen en verzenden der verslagen door de hoofden onmiddelijk na afloop van den cursus, en niet eerst in December. De wijze, waarop de hoofden aan het onderwijs deelnemen, verschilt. Sommigen treden, alleen als een onderwijzer afwezig is> in diens plaats op. Anderen geven eiken avond 1 uur 'es, 3 of 5 uur, ook wel twee volle avonden per week. Enkelen hebben eene vaste klasse, waarbij één opmerkt, flat hij weinig aandacht aan het werk der overige onder wijzers kan schenken. Een ander geeft enkelen hinken leer lingen les in taal en rekenen of wel minder bevoorrechten, flie door verzuim en gebrek aan ontwikkeling meer hoofde- lijk onderwys behoeven. Het uitreiken en in ontvangst nemen der boeken, het toe- VERSLAG I.AGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 507